Tarczyca, jod i sól

Artykuł pochodzi z magazynu

Holistic Health wrzesień - październik 2018

Kup ten numer

Lekarze od lat ostrzegają przed jej spożywaniem, głównie ze względu na układ krążenia. Jednak to właśnie sól zawiera jod niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy.

Jednym z największych naturalnych rezerwuarów jodu jest woda morska. Fale morskie uderzając o brzeg, tworzą w powietrzu aerozol solankowy bogaty w jod. Najwyższe stężenie w powietrzu osiąga on podczas silnego wiatru, gdy fale mocno biją o brzeg i falochrony. Dlatego zaleca się spacery plażą po letniej burzy lub w okresie jesiennych sztormów. Bałtyk należy do mórz najbardziej zasobnych w jod, a stężenie tego pierwiastka w powietrzu jest na naszym wybrzeżu nawet sto razy większe niż w Polsce centralnej i południowej1. Ponieważ jod bardzo łatwo przenika do organizmu przez błony śluzowe i skórę, nic szczególnego nie musimy robić, by pozyskać go, gdy przebywamy nad morzem. Oczywiście warto jeść uprawiane tam warzywa - one także absorbują jod1,2.

Jeśli chodzi o spożycie jodu, nie ma uniwersalnej diety, ponieważ poza zbilansowaniem składników odżywczych niezwykle ważne jest to, gdzie mieszkamy1,2. Niestety im bardziej oddalamy się od morza, tym mniejsze ilości jodu występują zarówno w powietrzu, jak i roślinach. Dlatego suplementację tym pierwiastkiem można pominąć tylko w planie dietetycznym osób mieszkających w rejonach nadmorskich (w Polsce występowanie wola, czyli powiększenie tarczycy, która przy niedoborach jodu próbuje w ten sposób sprostać wymaganiom organizmu, najczęściej obserwuje się u osób mieszkających w górach)1,2. Rodzi się tylko pytanie: łykać tabletki czy solić? A jeśli solić, to ile?

Jak wybrać dobrą sól?

Jod jest dodawany do soli kuchennej w różnej postaci. Okazuje się, że dla naszej tarczycy nie jest obojętne, czy będzie to jodek potasu (KI), czy jodan potasu (KIO3). Według badań przeprowadzonych przez amerykańską Agencję Żywności i Leków (FDA) istnieje duże ryzyko zablokowania pracy tarczycy przez jodan potasu, co w zasadzie nie dotyczy jodku potasu (jeden przypadek na 10 mln osób), a gdyby nawet był on przyczyną problemu, to można temu łatwo zaradzić. Co ważne, jodek potasu wchłania się lepiej niż jodan, który ma jednak tę przewagę, że jest związkiem bardziej stabilnym i wolniej rozpada się w czasie obróbki termicznej żywności. Mimo wszystko wybierajmy sól z dodatkiem jodku potasu, a potrawy doprawiajmy solą dopiero po zakończeniu gotowania3.

Unikaj soli ukrytej w żywności!

Od 1996 r. na podstawie rozporządzenia ministra zdrowia sól kuchenna jest jodowana, co ma zapobiegać niedoborom tego pierwiastka w populacji. Przepisy określają, że sól przeznaczoną do spożycia przez ludzi należy wzbogacić taką ilością jodku lub jodanu potasu, by 100 g soli kuchennej zawierało ok. 30 mg jodu. Z przeliczenia wynika, że łyżka soli dostarcza nam ok. 137 μg jodu. Jest to ilość wystarczająca do pokrycia dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka4.

Ale uwaga! Spożywając przetworzoną żywność, która jest konserwowana solą, dziennie przyjmujemy jej zwykle więcej niż łyżkę. A przecież używamy jej dodatkowo do solenia potraw, które przygotowujemy sami!2. Co robić? Wystarczy zmienić przyzwyczajenia i zrezygnować z żywności konserwowanej chemicznie na rzecz produktów świeżych. Wtedy sól do nich dodana będzie sprzymierzeńcem naszej tarczycy, a nie wrogiem zdrowia. Dodajmy, że organizm ma zdolność magazynowania jodu w tarczycy pod postacią tyreoglobuliny, więc jeśli przez pewien czas brakuje tego pierwiastka w naszej diecie, korzysta z rezerwy2.

Pamiętajmy, że sól jest także źródłem sodu i chloru. Chlor to podstawowy anion w naszym organizmie, reguluje ciśnienie krwi i uwalnianie tlenu z czerwonych krwinek. Jest też aktywatorem enzymów trawiennych i wchodzi w skład soku żołądkowego5. Z kolei sód odpowiada za polaryzację błon komórkowych, która pozwala komórce reagować na bodźce zewnętrzne, oraz bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych6. Soląc potrawy, dbamy więc nie tylko o swoją tarczycę. Ważne, by robić to z umiarem.

Zuzanna Sawczuk

 

Bibliografia

  1. Dębska G., Jerzy Jaśkiewicz J., Interdyscyplinarne aspekty nauk o zdrowiu, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne Sp. z o.o., Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2010, s. 81-93
  2. "Hashimoto - jelito, mikrobiota, dieta. Komplementarne podejście do pacjenta", dr n. med. Anna Modelska-Ziółkiewicz, Konferencja Mikrobiota 2018, Warszawa
  3. http://www.nukepills.com/potassium-iodide-vs-potassium-iodate/
  4. https://zielony-umysl.weebly.com/blog/sol-jak-sie-nia-obslugiwac
  5. http://www.eurochlor.org/media/14936/sd4-chlorineinmolecules-final.pdf
  6. https://www.sciencedirect.com/topics/biochemistry-genetics-and-molecular-biology/sodium-in-biology
Holistic Health wrzesień - październik 2018
Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny niekonwencjonalnej

Zobacz także

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Chcąc zadbać o swoje zdrowie, coraz częściej sięgamy po suplementy diety. Niestety nie wszystkie charakteryzują się taką samą jakością.

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Reporterka śledcza Vani Hari ujawnia kłamstwa, jakie skrywa przemysł produktów z etykietami "wolne od ..." i "naturalny smak".

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Według tradycyjnej medycyny chińskie wszystkie funkcje naszego organizmu są powiązane z porami roku, a szczególne znaczenie mają okresy przejściowe, gdy zima powoli zbliża się do wiosny albo wiosna do lata. Jednak również od nas zależy, czy towarzyszące temu procesy będą przebiegały prawidłowo. Ogromne znaczenie ma bowiem sposób żywienia.

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Kontrowersje wokół aspartamu, sztucznego środka słodzącego, nie milkną od ponad czterech dekad. Badania wskazujące na jego szkodliwość są odrzucane przez instytucje zdrowotne jako nieprzekonujące. Jednocześnie mamy coraz więcej danych, z których wynika, że aspartamu lepiej unikać. Ostatnio pojawiły się informacje dotyczące wpływu sztucznych słodzików, w tym aspartamu, na rozwój otyłości i cukrzycy. Czy jest się czego bać?

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Co jeść, żeby mieć więcej energii? Po pracy padam i ciągle jestem śpiąca. Są gorsze i lepsze momenty, ale generalnie brakuje mi chęci do czegokolwiek. M.P.

Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Bezpieczny dom

Bezpieczny dom

Nowości

Żyto ma najzdrowszy gluten

Żyto ma najzdrowszy gluten

18 listopad 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store