Trening na czczo - czy pomaga schudnąć?

Dodano: 7 sierpień 2019

Decyzja o tym czy zjemy śniadanie przed porannymi ćwiczeniami może wpłynąć na nasze wybory żywieniowe przez resztę dnia.

Sugeruje się, że trening na czczo nie powoduje chęci przejadania się w ciągu dnia, co w efekcie może prowadzić do deficytu energetycznego (spalamy wówczas więcej kalorii niż przyjmujemy z pożywienia).

Kontrolowanie masy ciała to duże wyzwanie i pomimo podejmowanej aktywności fizycznej nie zawsze obserwujemy efekty odchudzania. Przyczyn może być wiele, a jedną z nich jest rekompensata energii straconej podczas ćwiczeń. Po odbytym treningu nagradzamy się dodatkowymi posiłkami lub też zmniejszamy swoją aktywność przez resztę dnia. Odpowiedzialny za to jest nasz mózg, który otrzymuje informacje o spalonych kaloriach podczas treningu i robi wszystko abyśmy nie głodowali. Mózg wysyła wewnętrzne sygnały, które zwiększają naszą potrzebę jedzenia lub też zmniejszają chęć dalszej aktywności.

Naukowcy przeprowadzili badanie z udziałem 12 zdrowych, aktywnych mężczyzn. Eksperyment trwał 3 dni.

Dzień I - Mężczyźni zjadali śniadanie (owsianka - 430 kcal), a następnie odpoczywali.

Dzień II - Zjadali tę samą owsiankę, a następnie robili godzinny trening na rowerze.

Dzień III - Pomijali śniadanie i wykonywali godzinny trening na rowerze.

Każdego dnia dokonywano pomiaru wydatku energetycznego badanych mężczyzn przy użyciu kalorymetra oraz wzorów matematycznych.

Wyniki badań były następujące:

• Mężczyźni, którzy zjadali śniadanie, a następnie odpoczywali, spożywali około 490 kcal więcej niż byli w stanie spalić.

• Mężczyźni, którzy trenowali na czczo zjadali większy posiłek bezpośrednio po zakończonej aktywności, natomiast nie obserwowano u nich nadmiernego łaknienia przez resztę dnia. Energia potrzebna do przeprowadzenia treningu pochodziła z własnych rezerw węglowodanów i tłuszczy, a nie ze śniadania, co doprowadziło do deficytu kalorycznego. W efekcie badani utrzymali ujemny bilans energetyczny, spalali tego dnia o 400 kcal więcej niż przyjmowali z pożywieniem.

Wyniki badań pokazują, że warto trenować na czczo. Sugeruje się, że pomijanie śniadań przed porannymi ćwiczeniami przez dłuższy czas może pomóc w odchudzaniu.

Źródło: DOI: 10.1093/jn/nxz018

Zobacz także

MIKROplastik, MAKRO zagrożenie

MIKROplastik, MAKRO zagrożenie

Wdychamy go codziennie. Znajduje się w powietrzu, wodzie i ziemi. Jego obecność stwierdzono też w żywności. Mikroplastik.

Orzechy włoskie obniżają ciśnienie krwi

Orzechy włoskie obniżają ciśnienie krwi

Jeśli masz nadciśnienie, jedz orzechy włoskie. Są bogate w związki, które mogą obniżyć ciśnienie krwi i zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Zioło silne jak antybiotyk

Zioło silne jak antybiotyk

Popularna w Indiach roślina może okazać się naturalną i bezpieczną alternatywą dla leków przeciwbakteryjnych.

Frytki osłabiają działanie szczepionek

Frytki osłabiają działanie szczepionek

Badacze odkryli, że na i tak wątpliwą skuteczność szczepionek przeciwko grypie dodatkowo negatywnie może wpływać nasza dieta.

GcMAF - lek, który w kilka dni może wyleczyć raka

GcMAF - lek, który w kilka dni może wyleczyć raka

Rzekome samobójstwo i wyrok więzienia dla producenta zszargały opinię nowego lekarstwa-cudu, które według jego zwolenników jest w stanie w kilka dni wyleczyć raka.

Choroba Fabry’ego - pełna refundacja leków dla wszystkich!

Choroba Fabry’ego - pełna refundacja leków dla wszystkich!

Od 1 września na liście leków refundowanych pojawi się enzymatyczna terapia zastępcza dla pacjentów z chorobą Fabry’ego.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store