Ciągle czujesz zmęczenie? Te 4 rzeczy możesz zrobić od razu, by odzyskać energię

Ciało często wysyła nam sygnały świadczące o zmęczeniu i braku energii. Przyjrzyj się tym objawom i zacznij działać już!

Artykuł na: 4-5 minut

Bardzo często lekarze medycyny konwencjonalnej błędnie zakładają, że zmęczenie to sygnał ostrzegający przed depresją – zwłaszcza jeśli pacjent skarży się jedynie na nie­jasne, ale stałe znużenie. Jednakże zmęczenie jest zazwyczaj skutkiem złożonej konstelacji problemów fizycznych i emocjonalnych. Dlatego leczenie powinno się opierać na oce­nie stanu fizycznego i stylu życia pacjenta. Zanim zgłosisz się z tym problemem do lekarza, poświęć 2 tygodnie na wypełnienie tej listy.

Czujesz zmęczenie? Sprawdź te objawy

  • Sprawdź swój oddech Co robić? Podczas głębokiego wde­chu pozwól na pełne rozszerzenie płuc (jeśli robisz to prawidłowo, brzuch powinien się wznieść), a następnie wydychaj powietrze, licząc do 5. Jeśli masz problem z głę­bokim wdechem albo jeśli podczas niego występują u Ciebie kaszel lub świsty, skonsultuj się z lekarzem. Takie reakcje mogą być bowiem oznakami choroby lub urazu.
ćwiczenia oddechowe
Płytki oddech, który często powo­duje niepokój, jak również strach i nieprawidłowa postawa, redu­kują dopływ tlenu i – w rezultacie – często prowadzą do zmęczenia. Zwróć uwagę na swoje wzorce oddechowe w ciągu dnia. Ponadto kilka razy dziennie praktykuj głę­bokie oddychanie przez 5 min.
  • Zwróć uwagę na spożycie kofeiny Jeśli potrzebujesz ponad 0,5 l napoju z kofeiną, aby przetrwać dzień, poproś lekarza o zlecenie badań krwi w celu sprawdzenia poziomu cukru (glukozy) oraz hormonów produkowanych przez nadnercza: dehydroepiandrosteronu (DHEA) i kortyzolu, jak również funkcji tarczycy (TSH, T3 i T4). Wszystkie mogą mieć związek ze zmęczeniem.
  • Zrób weekendowy post od mediów i komputera Bycie na bieżąco z doniesieniami medialnymi wystarczy w pracy. Jeśli dorzucisz do tego zalew informacji, jakie większość z nas otrzymuje za pośrednictwem kom­putera, może to być olbrzymim wydatkiem energetycznym. Krótki odpoczynek pokaże, czy potrzebu­jesz ograniczenia tych aktywności.
  • Prowadź przez tydzień dzienniczek dietetyczny Każdego dnia zapisuj, co jesz i pijesz, wraz z opisem poziomów energii rano, po południu i wieczo­rem. Szukaj wzorców. Pomijanie posiłków i spożywanie pokarmów, które mogą wywoływać reakcje aler­giczne, takie jak pszenica, nabiał, jajka czy soja, to częste przyczyny zmęczenia. Picie niewystarczają­cych ilości czystej wody, która jest istotna dla ogólnego funkcjonowa­nia na poziomie fizjologicznym, również może je wywoływać.
picie wody
Pij ok. 14 ml czy­stej wody na każde 0,5 kg masy ciała – jeśli ważysz np. 68 kg, pij ponad 2 l wody dziennie.

Jak ocenić stan emocjonalny?

Zmęczenie może być skutkiem bolesnych emocji, takich jak żal lub złość, ale niektórzy lekarze zbyt szybko przepisują leki przeciwde­presyjne. Często lepiej spróbować najpierw prowadzić pamiętnik, porozmawiać z bliskim przyjacie­lem i/lub spotkać się z terapeutą. Zmęczenie może być oczywiście spowodowane przez choroby, takie jak cukrzyca, anemia, a nawet nowo­twór. Dlatego należy skonsultować się z lekarzem, jeśli po wypróbo­waniu tych kroków objawy nie ustępują. Jeśli odczuwasz skrajne zmęczenie, któremu towarzyszą ból, gorączka lub dezorientacja, natychmiast udaj się do specjalisty

Autor publikacji:
Wczytaj więcej
Nasze magazyny