Nie wyspałeś się? To pomoże opanować zmęczenie

Wszyscy raz na jakiś czas się nie wysypiamy. Ale wcale nie musi to oznaczać, że cały następny dzień mamy z głowy przez zmęczenie i mgłę mózgową. Nie jest nawet konieczne sięganie po kawę! Oto, jak sobie poradzić po nieprzespanej nocy.

Artykuł na: 4-5 minut

Sen jest niezbęd­ny dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Przesypianie 7-9 godz. każdej nocy pomaga kontrolować naszą wagę, zmniejsza ryzyko chorób serca i podtrzymuje pra­widłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Ale są noce, kiedy sen po prostu nie nadchodzi lub budzimy się zbyt wcześnie i nie jesteśmy w stanie znowu zasnąć. Problem polega na tym, że przed nami dzień pracy. Co można zatem zrobić, aby go przetrwać przed upragnionym powrotem do łóżka?

Jak poradzić sobie z niewyspaniem?

  • Mała czarna Oczywistym rozwiązaniem jest kawa, najlepiej w dużej ilości. Ale łatwo z nią przesadzić. Idealną ilością wy­daje się ok. 2 filiżanek dziennie. Tyle kawy zapewnia całą przydatną kofeinę – jeśli wypijemy jej więcej, po prostu będzie nami trzęsło. Nie pij jednak kawy od razu po wstaniu, a chwilę później, np. dopiero po dotarciu do pracy. Tuż po wstaniu poziom kortyzolu jest wystarczająco wysoki, więc nie potrzebujesz dodatkowego kofeinowego kopa, choć tak może Ci się wydawać.
  • Odsłoń okna! Gdy wpuścisz do sypialni światło dzienne, Twój mózg otrzyma sygnał: czas działać. Naturalne światło zmniejsza produkcję melatoniny, hormonu regulującego cykl snu, a tym samym zmniejsza uczucie zmęczenia. Promienie słoneczne zwiększają także produkcję serotoniny, czyli hormonu, którego ilość wpływa na nasz nastrój i koncentrację.
  • Weź chłodny prysznic - od razu poczujesz się lepiej. Także dlatego, że taki zabieg zmusi Cię do łapania głębszych oddechów, a tym samym dotleni się Twój mózg.
  • Nawadniaj się Warto zacząć dzień od szklanki wody i pić dużo płynów przez cały dzień. Potrzebuje­my 6 l dziennie. Ale bez paniki – liczą się wszystkie płyny, w tym herbata, kawa, sok i woda, a do tego dochodzą płyny zawarte w owocach i warzywach.
  • Idź na spacer Przechadzka w ciągu dnia poma­ga organizmowi przystosować się i wspomaga naszą czujność. Jeśli mamy wystarczająco dużo energii, możemy również poku­sić się o lekki trening czy bieganie - na przekór zmęczeniu, bo to doładuje baterie.

Jedz pokarm dla mózgu

  • Awokado Dodanie plasterka lub 2 tego owocu do śniadania daje organizmowi zastrzyk potasu, co zwalcza uczucie zmęczenia. Awokado zawiera również 14 g błonnika, który poprawia zdrowie jelit.
  • Pomarańcze Po wkrojeniu awokado dodaj też do śniadania te cytrusy. Są one nie tylko bogate w witaminę C; zawierają również naturalne cukry, które szybko dostarczą organizmowi energii.
  • Bataty Warto dodać ich trochę do lunchu. Zawierają dużo witaminy C, a to pomaga zwalczać uczucie senności. Stanowią również zdrowe węglowodany, które pomagają przetrwać długi dzień.
  • Nasiona chia Dodaj trochę nasion szałwii hiszpańskiej do lunchu. Są bogate w magnez, który również pomaga zwalczać zmęczenie. Nasiona pomagają organizmowi zatrzymać płyny, co podtrzymuje jego nawodnienie.
  • Ciemna czekolada Na koniec dnia możesz wzmocnić się kilkoma kostkami ciemnej czekolady. Zawiera ona kakao, które dodaje energii, oraz przeciwutleniacze, takie jak magnez, zmniejszające ryzyko chorób serca

Co pomaga na problemy z zasypianiem?

Około godziny przed pójściem do łóżka odłóż telefon komórkowy i laptop. Zamiast tego dobrze sprawdzi się kojąca muzyka, a jeśli oglądasz telewizję, niech nie będzie to nic pobudzającego ani wyprowadzającego z równowagi. Zamiast tego lepiej poczytać książkę. Upewnij się też, że w sypialni jest tak ciemno, jak to tylko możliwe, co możesz uzyskać dzięki zasłonom zaciemniającym. Jeżeli odgłosy otoczenia utrudniają zasypianie, noś też zatyczki do uszu.

Autor publikacji:
Wczytaj więcej
Nasze magazyny