W warunkach ekstremalnych inteligencja przejawia się na przykład jako pomysłowość, którą wykazali się rozbitkowie, natomiast w życiu codziennym objawia się w postawie przyjmowanej wobec problemów, którym nigdy wcześniej nie musieliśmy stawiać czoła.
Ludzki mózg, ważący zaledwie ok. 1,4 kg, składający się z 86 mld komórek nerwowych, z których każda jest połączona olbrzymią liczbą synaps (średnio ok. 7 tys.) z innymi, to niezwykły biologiczny superkomputer. Dokonuje on trylionów (1018) operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę, by mogły zaistnieć takie fenomenalne zjawiska, jak świadomość, myślenie i pamięć.
Jak jednak powstaje inteligencja i kiedy ma idealne warunki do wzrostu, pozostaje pytaniem, na które badacze są obecnie w stanie odpowiedzieć tylko częściowo. Jedno jest pewne: ścieżki jej rozwoju są często dziwne i kręte.
Na początku był ogień...
Jednym z najbardziej spektakularnych odkryć archeologicznych, mających kluczowe znaczenie dla zrozumienia narodzin ludzkiej inteligencji, jest najstarsze znane palenisko, liczące ok. 750 000 lat. Dlaczego? Ponieważ to właśnie umiejętność rozniecania ognia stała się kamieniem milowym w rozwoju mózgu – bez umiejętności podgrzewania pożywienia ludzkość, jaką znamy, nigdy by nie powstała.
To właśnie „grillowanie” odegrało kluczową rolę w rozwoju naszej inteligencji. Współczesny mózg na swoją aktywność wykorzystuje ok. 20% dziennego spożycia kalorii, czyli znacznie więcej niż jakikolwiek inny narząd. Jako głównego źródła energii potrzebuje on przede wszystkim glukozy, od której w największym stopniu zależy funkcjonowanie relatywnie młodych nabytków ewolucyjnych mózgowia, takich jak płat czołowy.
Gdy mózg jest głodny, ograniczone zostają zachowania społeczne człowieka. Nasi przodkowie – Homo ergaster czy Homo erectus – żywiący się surowymi bulwami, liśćmi i krwistym mięsem, nie byliby w stanie dostarczyć swoim mózgom tyle energii, ile my współcześnie zużywamy na myślenie.
Gotowane lub pieczone potrawy są znacznie lepiej przyswajalne, co pozwoliło ludziom z epoki kamienia nagle zyskać do dyspozycji o wiele więcej energii. Ten przełom przełożył się na ewolucję mózgu, a już ok. 200 000 lat temu sieć neuronów stała się tak złożona, jak u współczesnych ludzi, co było historycznym momentem narodzin Homo sapiens, czyli człowieka myślącego1.
Co ma wpływ na rozwój inteligencji?
Prócz najbardziej oczywistymi, wręcz fizjologicznymi potrzebami – jedzeniem, piciem czy snem – istnieją inne strategicznie ważne dla kształtowania się naszego intelektu.
- Miłość i czułość. Howard Gardner z Uniwersytetu Harvarda zauważa, że inteligencja często manifestuje się w zupełnie nieoczekiwanych miejscach i sytuacjach. Okazuje się, że dłoń matki czule gładząca główkę dziecka daje mu nie tylko poczucie bezpieczeństwa, ale jest kluczowym bodźcem skłaniającym neurony do łączenia się w sieci. Badania wykazały, że często głaskane i angażowane w zabawę maluchy są bardziej uważne, ciekawsze świata i łatwiej radzą sobie ze stresem. Mózg kochanego i pieszczonego niemowlęcia rozwija się dynamiczniej, a dzieci dorastające w przyjaznej atmosferze mają znacznie bardziej rozbudowane struktury neuronalne w porównaniu do tych pozbawionych czułości. To właśnie te struktury decydują o podstawowych zdolnościach, takich jak mowa, myślenie analityczne i asocjacyjne (kreatywne). Innymi słowy, inteligencja człowieka i jego przyszłe sukcesy w nauce w dużej mierze zależą od tego, ile uwagi poświęcono mu w dzieciństwie2.
- Muzyka. Żadna inna aktywność nie zmienia struktur neuronalnych tak trwale, jak ona! Dotyczy to nie tylko nauki gry na instrumencie, ale i samego słuchania melodii. Dzięki muzykowaniu określone obszary mózgu rozwijają się na niespotykaną skalę, a inteligencja analityczna może zwiększyć się nawet o 50%. Jest to ważne odkrycie, ponieważ intensywna nauka algebry wymaga olbrzymiego wysiłku, podczas gdy ktoś, kto trenuje swój mózg muzycznie, pojmuje matematyczne zależności znacznie szybciej. Co więcej, jego mózg dojrzewa wcześniej.
- Sen. Profesor Kevin Warwick z Uniwersytetu w Reading podkreśla, że nasz mózg pracuje na najwyższych obrotach, jeśli tylko damy mu ku temu okazję, a sen odgrywa tu kluczową rolę. Badania nad snem wykazały, że gdy śpimy, stery przejmuje hipokamp, a kora przedczołowa wypoczywa, co oznacza, że „wolne” mają rozum i rozsądek. Tylko wtedy nasza dyspozytornia pamięci może pracować w spokoju, bez ciągłego wtrącania się świadomości, która blokuje ważne procesy przetwarzania danych. Dopiero po jej wyłączeniu nowa wiedza jest filtrowana i przenoszona do pamięci długotrwałej. Neurolog Robert Stickgold z Akademii Medycznej Harvarda w Bostonie dodaje, że we śnie mózg potrafi tworzyć powiązania, które przeoczył w fazie czuwania. Bez zaangażowania woli i świadomości wiele elementów układa się w całość, a mózg podaje nam wynik w formie nagłego przebłysku – dlatego np. Paula McCartney obudził się z melodią „Yesterday” brzmiącą w głowie, a Dimitrij Mendelejew po przebudzeniu wiedział, jak ułożyć tablicę pierwiastków4.
Matthew Walker, psycholog z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, wyodrębnił różne typy wspomnień przetwarzanych w określonych fazach snu: w fazie wolnofalowej (NREM) jest to przede wszystkim wiedza przestrzenna i dotycząca faktów, natomiast podczas szybkofalowej fazy REM mózg „przerabia” silne wspomnienia emocjonalne i udoskonala umiejętności motoryczne (np. grę na pianinie czy jazdę na nartach).
Wiadomo było już wcześniej, dzięki odkryciu tzw. place cells (komórek miejsca), że nasz umysł, nawet w przypadku zwykłego snu, powtarza w myślach doświadczenia i procesy, by zakotwiczyć je w pamięci. Komórki te specjalizują się w zapisywaniu stosunków przestrzennych, tworząc nasz zmysł orientacji.
Badania, w których uczestnicy grali w grę komputerową, poruszając się po połączonych pomieszczeniach, wykazały, że aktywność neuronów w czasie snu była dokładnie taka sama, jak na jawie; mózg przechodził wtedy jeszcze raz przebyte drogi, by lepiej je zapamiętać.
Jak powstaje inteligencja?
Dobry nastrój sprzyja kreatywności i zwiększa inteligencję mózgu
Nastrój odgrywa zaskakująco ważną rolę w funkcjonowaniu inteligencji. Kognitywista Thomas Goschke z Uniwersytetu w Dreźnie badał myślenie asocjacyjne u swoich studentów, dzieląc ich na 2 grupy: jedną celowo wprowadził w pozytywny nastrój, drugą skonfrontował ze smutnym bodźcem. Wyniki były zaskakujące: osoby w dobrym humorze myślały znacznie bardziej kreatywnie, co wskazuje, że pozytywny nastrój zwiększa inteligencję mózgu momentalnie, bez żmudnego uczenia się.
Analogicznie, lęk czy smutek sprawiają, że mózg gorzej radzi sobie z wyzwaniami. Badania neurologiczne wykazały, iż silny i długotrwały stres, przede wszystkim u dzieci, ma negatywny wpływ na hipokamp, prowadząc do zmniejszonej gotowości do nauki, mniej elastycznego myślenia, agresji i uczucia przeciążenia.
Naukowcy głowiący się nad istotą inteligencji zazwyczaj przyjmują, że pojawia się ona zawsze wtedy, gdy w sposób kreatywny posługujemy się wiedzą.
Zdobywanie informacji przez mózg można podzielić na trzy kluczowe etapy
1. Odbiór danych za pośrednictwem zmysłów
Po zakodowaniu przez neurony są one przekazywane do hipokampu w płacie skroniowym.
2. Przetwarzanie w hipokampie
Ta struktura mózgu to swego rodzaju „śluza”, przez którą przechodzą informacje w procesie uczenia się. Pracują tutaj młode neurony, które nie są jeszcze połączone w konwencjonalne obwody, dzięki czemu pozostają chłonne, elastyczne i „pozbawione uprzedzeń”. Zapisują świeże myśli i wrażenia, ale tylko na krótko. Wspomnienia nieistotne są szybko usuwane, zaś wszystko, co zostanie uznane za ważne, jest przekazywane do kory nowej.
3. Pamięć długotrwała
Kora nowa to „wielkie archiwum” myśli, uczuć i doświadczeń – w pewnym sensie twardy dysk naszego mózgu. Tu zlokalizowana jest pamięć długotrwała. Nowa wiedza zostaje więc zapisana w korze mózgowej i w razie potrzeby można ją w każdej chwili przywołać. Dane zmysłowe zmieniają się we wspomnienia i doświadczenia.
Neurolog Gerald Edelman zastanawiał się, czy nasz mózg wywołuje określone wzorce informacyjne zawsze w tej samej formie, czy też podlegają one wariacjom, ponieważ to decyduje o tym, czy reagujemy stereotypowo, czy kreatywnie. Dopiero myślenie asocjacyjne, czyli przez skojarzenia, pozwala nam na rozpoznawanie nowych zależności, opracowywanie pomysłów i znajdowanie rozwiązań problemów. Są to niezbędne cechy prawdziwej inteligencji.
Czym jest inteligencja?
Sama koncepcja inteligencji jest przedmiotem wielu debat i nieustannych dociekań. Niektórzy badacze uważają, że tak naprawdę istnieje inteligencja globalna (ogólna), znajdująca zastosowanie we wszystkich dziedzinach, podczas gdy inni rozróżniają wiele jej rodzajów, które są bardziej lub mniej wyspecjalizowane i niezależne od siebie.
Naukowcy stawiają również pytania na temat biologicznych podstaw inteligencji: czy istnieje jeden, czy wiele genów odpowiadających za inteligencję? Czy szybkość rozumienia można wiązać z większą efektywnością połączeń między neuronami? Czy proces rozumowania może być kojarzony z określonymi obszarami lub częściami mózgu? Te pytania, wciąż pozostają otwarte.
Warto zastanowić się, czy należałoby postawić na wartość inteligencji akademickiej, czy też ilorazu inteligencji, a może umieścić na tej samej płaszczyźnie kreatywność lub inteligencję emocjonalną? Kolejnym ważnym aspektem jest to, czy inteligencję należy przypisać do sfery czysto intelektualnej, czy raczej zdefiniować ją szerzej, włączając do tego pojęcia takie wartości jak zdolność do odczuwania szczęścia, osobiste powodzenie czy umiejętność skutecznego wpływania na rzeczywistość.
- Czynnik G. Według angielskiego psychologa Charlesa Spearmana (1863-1945), wszystkie zdolności są ze sobą powiązane. Uważał on, że istnieje inteligencja ogólna, zwana czynnikiem G, oraz wiele czynników S, reprezentujących zdolności specjalne, charakterystyczne dla danego typu zadań. W takim ujęciu testy na inteligencję, odwołujące się do różnych umiejętności, dają dość zrównoważone wyniki: jesteśmy lepsi lub gorsi w każdej z dziedzin.
- Inteligencja płynna i skrystalizowana. Psycholog Raymond Cattell (1905-1998) wprowadził rozróżnienie między inteligencją płynną a skrystalizowaną. Inteligencja płynna jest wrodzona, niezależna od kultury; to zdolność do myślenia, adaptacji i uczenia się. Ma ona tendencję do obniżania się wraz z upływem czasu. Inteligencja skrystalizowana natomiast odpowiada za wiedzę, doświadczenie, zdolność zapamiętywania oraz stosowania nabytej wiedzy. Wzrasta ona z wiekiem pod wpływem doświadczeń.
- Inteligencja skuteczna. Amerykański psycholog Robert Sternberg rozróżnia 3 aspekty inteligencji: analityczny (której poziom oddaje iloraz inteligencji), kreatywny i praktyczny. Inteligencja skuteczna jest kombinacją tych 3 aspektów. Według uczonego dobry przywódca powinien odznaczać się: „kreatywnością, by znajdować pomysły, inteligencją analityczną, by przekonać się, czy są one dobre, wreszcie inteligencją praktyczną, by móc znaleźć dla nich poparcie i wprowadzić je w czyn”. Dodaje on jeszcze jedną, czwartą cechę, niezbędną dobremu przywódcy: mądrość5.
Mierzenie sprawności umysłu
Pierwsze próby oceny inteligencji na skalę masową pojawiły się na początku XX w. W 1905 r. francuscy psychologowie Alfred Binet i Théodore Simon otrzymali zadanie opracowania narzędzia, które posłużyłoby do mierzenia poziomu inteligencji na potrzeby szkolnictwa. Celem opracowania takiej metody była możliwość oceny inteligencji dzieci, których rozwój przebiegał wolniej, by ustalić, które z nich mogą jednak chodzić do normalnych szkół.
Skala metryczna inteligencji opracowana przez Bineta została przyjęta przez innych psychologów i z czasem przybrała formę znanych dziś testów IQ. Najczęściej stosowaną skalą metryczną jest ta opracowana przez Amerykanina Davida Wechslera w 1939 r., istniejąca w wielu wersjach, zależnie od wieku badanych osób.
Testy te, dostosowane do każdej kultury, aktualizowane i poddawane normalizacji mniej więcej co 10 lat, mierzą nie samą inteligencję, lecz rezultat jej działania w niektórych dziedzinach, takich jak: rozumienie werbalne, rozumowanie i logika, percepcja wzrokowo-przestrzenna, pamięć robocza oraz prędkość przetwarzania. Pozwalają one usytuować daną osobę w odniesieniu do średniej, ustalonej na 100. Inteligencja określana jako przeciętna wyraża się w IQ w zakresie 85-115 i dotyczy ponad 68,2% populacji.
Należy podkreślić, że ocena ta jest tylko częściowa; dopiero w połączeniu z innymi elementami badania psychologicznego pozwala ocenić funkcjonowanie poznawcze danej osoby, by pomóc jej w przezwyciężeniu niektórych trudności oraz ukierunkować edukację bądź karierę zawodową. Testów tych używa się także do określania wpływu chorób lub urazów mózgu na intelektualne funkcjonowanie osoby.
8 rodzajów inteligencji według Howarda Gardnera
- Inteligencja werbalna - jest to zdolność do wyrażania myśli i uczuć za pomocą języka. Stanowi część umiejętności mierzonych w testach inteligencji i obejmuje bogactwo słownictwa, stopień opanowania reguł gramatycznych, jakość stylu, zdolność do porozumiewania się i sprawiania, że inni nas rozumieją.
- Inteligencja logiczno-matematyczna - pozwala nam rozumować, liczyć, rozwiązywać problemy naukowe. Podobnie jak inteligencja werbalna, stanowi ważną część testów inteligencji.
- Inteligencja przestrzenna przejawia się w zdolności do postrzegania i wyobrażania sobie świata w 3 wymiarach. Jest to forma inteligencji właściwa architektom czy inżynierom – umiejętność orientowania się w terenie, szybkiego rozumienia instrukcji montażu lub instrukcji obsługi albo mechanizmów technicznych, zdolność do układania planów ruchu ulicznego.
- Inteligencja kinestetyczna - jest to zdolność do panowania nad swoim ciałem, naśladowania i zapamiętywania ruchów czy gestów. Bez niej trudno o sukcesy w sporcie, bardzo przydaje się też w zawodach rzemieślniczych, artystycznych, niezbędna chirurgowi. Jest to „inteligencja ciała”.
- Inteligencja interpersonalna - stanowi o jakości naszych relacji z innymi ludźmi, o naszej zdolności do rozumienia ich i do dostosowywania się do wszelkich środowisk. Jest ona zbliżona do inteligencji emocjonalnej.
- Inteligencja intrapersonalna - jest inną jeszcze składową inteligencji emocjonalnej. Odpowiada znajomości samego siebie, właściwej ocenie swoich możliwości i ich granic oraz wartości, które pozwalają nam kierować naszym życiem w sposób harmonijny i zrównoważony.
- Inteligencja muzyczna - to umiejętność rozróżniania i precyzyjnej analizy dźwięków, rytmów oraz melodii.
- Inteligencja naturalistyczna (przyrodnicza) - wyraża się w rozumieniu środowiska naturalnego – umiejętności rozróżniania gatunków roślin i zwierząt, pojmowania znaczenia zjawisk naturalnych (przypływów i odpływów, wiatrów...), w zainteresowaniu mineralogią, astronomia, ekologią. Jest to inteligencja właściwa geologom, rolnikom, pejzażystom, biologom…
- Sekrety Medycyny 4/2016 s. 80-85
- H. Gardner, “The theory of multiple intelligences,” in Early professional development for teachers, David Fulton Publishers, 2012, pp. 133–14
- Front Neurosci. 2014 Jan 20;7:279; Journal of Music Education 2010, 28(3), 269-89; NeuroRehabilitation. 2021 Jan 1;48(2):155-66
- PLOS ONE 4(1): e4117, doi: 10.1371/journal.pone.0004117
- Sprawny umysł Reder’s Digest, Warszawa 2011, s. 108-11