Podrażnienia po depilacji - jak im zapobiegać i łagodzić objawy?

Sezon na sukienki i sandałki w pełni. Jak zadbać o zdrowy wygląd nóg w tym czasie i załagodzić podrażnienia skóry po depilacji?

Artykuł na: 4-5 minut

Czy zdarza Ci się, że po usu­nięciu włosów na łydkach Twoja skóra jest zaczerwie­niona i piecze albo swędzi? Takie podrażnienia są najczęściej spowodowane goleniem na sucho, zbyt mocnym przyciskaniem ma­szynki lub stępionym ostrzem. Zaczerwieniona i tkliwa skóra nie tyl­ko nie wygląda ładnie, ale też powoduje duży dyskomfort. Na szczęście można szybko i naturalnie pozbyć się świądu.

Jak załagodzić podrażnienia po depilacji?

  • Pasta z płatków owsianych Połącz ze sobą równe części zmielonych płatków owsianych i jogurtu naturalnego (po 2 łyżki na każdą nogę). Możesz do­dać też łyżeczkę miodu. Dokładnie wymieszaj i nałóż mieszan­kę na podrażnioną skórę. Zostaw pastę na 30 min, a następnie zmyj ciepłą wodą. Stosuj 2 razy na dziennie przez 3 dni.
  • Zimny okład Na mocno swędzące miejsca przyłóż garść pokru­szonego lodu owiniętego folią i płócienną ściereczką. Chłód znieczuli ciało, a także zmniejszy obrzęk.

  • Herbaciany okład Zaparz 2 filiżanki czarnej herbaty. Jedną wypij, drugą pozostaw do ostygnięcia. Następnie nawilż gazę lub płócienną szmatkę i przyłóż do po­drażnionej skóry. Pozostaw na 2-3 min. Powtarzaj ten zabieg kilka razy dziennie. Kwas taninowy zawarty w na­parze nie tylko zmniejsza za­czerwienienie, ale też zapobiega fotostarzeniu, ma właściwości antyoksydacyjne oraz przeciwdzia­ła kolagenazie i antyelastazie2.
  • Minimalizuj liczbę powtórnych pociągnięć Eksperci Gillette obliczyli, że śred­nia liczba ruchów przy goleniu to 170, z których prawie 120 to powtórki. Uważaj, wykonując koleje pociągnięcia w tym samym miejscu; zwłaszcza gdy skóry nie chroni już powłoczka preparatu do golenia. Prowadź maszynkę zgodnie z kie­runkiem wzrostu włosa i pilnuj, by nie przyciskać jej zbyt mocno

  • Kurkumowa pasta 2 dni po depilacji wymieszaj sproszkowaną kurkumę z kilkoma łyżkami jogurtu lub wody i nakładaj na łydki. Po 10-15 min opłucz nogi. Zabieg powtarzaj codziennie przez 30-45 dni. Taka maska osłabia wyrastające włosy u nasady3.
  • Ocet jabłkowy Zamocz wacik kosmetyczny w occie jabłkowym i przemyj zaczerwienioną skórę. Nie osuszaj wilgotnego śladu – zostaw go do wyschnięcia, a następ­nie zmyj letnią wodą. Przemywaj łydki 2-3 razy dziennie, aż podrażnienie ustąpi. Ocet działa ściągająco i antyseptycznie4. Jeśli masz skórę skłonną do podrażnień, przed nałożeniem rozcieńcz 2 łyżki octu 2 łyżkami wody.
  • Nałóż chłodzący żel Badacze z Indii dowiedli, że niektóre enzymy zawarte w aloesie zmniejszają stan zapalny po nałożeniu na skórę. Chcąc zredukować podrażnie­nia po goleniu, możesz bez­pośrednio z liścia wycisnąć żel na problematyczny obszar (do­brze jest go wcześniej włożyć na kilka minut do lodówki)1. Jeżeli nie masz w domu tej ro­ślinki, użyj dostępnego w han­dlu żelu aloesowego do skóry.
  • Nawilżaj, a potem natłuszczaj Jak w każdym przypadku lepiej jest zapobiegać, niż leczyć. Dlatego nim przystąpisz do golenia, nawilż włoski na nogach. Nie wystarczy zmoczyć ich wodą, trzeba też nanieść na nie warstwę kremu lub pianki do gole­nia, które ułatwią maszynce poślizg. Natomiast gdy już skończysz depi­lację, na gładką i osuszoną skórę nałóż łyżeczkę oleju kokosowego.
Bibliografia
  • Indian J Dermatol. 2008; 53(4): 163-6
  • Free Radic Biol Med. 2020 Nov; 20;160: 342-355
  • Food Research Journal. 2018; 25(1):275-81
  • Sci Rep. 2018; 8: 1732, doi: 10.1038/s41598-017-18618-x
 
Autor publikacji:
Wczytaj więcej
Nasze magazyny