9 powodów, by zajadać się arbuzem

To już ostatni dzwonek, by rozkoszować się jego smakiem! Arbuz jest nie tylko soczysty, a więc idealny na upał, ale także pełen zdrowotnych właściwości. Zaspokaja nasz apetyt na słodkości, a nie zawiera cukru, za to wiele witamin i minerałów.

Artykuł na: 4-5 minut

Wydawać by się mogło, że jest w nim sama... woda. To nieprawda. Choć rzeczywiście w większości składa się w wody właśnie, nie jest tylko niezbyt wartościową soczystą przekąską. Oto 9 powodów, by po arbuza sięgać nie tylko dla ugaszenia pragnienia.

Ma jadalne skórki i nasiona

Po skończeniu jedzenia soczystego miąższu arbuza wielu z nas wyrzuca resztę, zakładając, że jest niejadalna. Tymczasem skórka arbuza jest pełna błonnika i mikroelementów. Nasiona arbuza są naturalnym źródłem wielu cennych składników, takich jak żelazo, kwas foliowy czy niacyna. Mimo że same w sobie mogą nie smakować wyjątkowo, dostarczają one cennych składników odżywczych. Niektórzy kreatywnie wykorzystują je w kuchni, tworząc z nich masło, mąkę czy po prostu prażąc je, by stanowiły smaczny dodatek do potraw. Jednak dla osób o wrażliwym układzie pokarmowym, spożywanie nasion arbuza może prowadzić do dyskomfortu żołądkowo-jelitowego czy zaparć. Zjedzenie dużej ilości nasion może dostarczyć organizmowi sporej dawki błonnika, co może prowadzić do problemów trawiennych, zwłaszcza jeśli nasz organizm nie jest do nich przyzwyczajony.

Wspiera nawodnienie

Utrzymanie odpowiedniego nawodnienia jest kluczem do optymalnego zdrowia mózgu, funkcji trawiennych i regulacji temperatury. Arbuz, składający się w 92% z wody, idealnie się do tego nadaje. W 100 g arbuza jest zaledwie 30 kcal - woda z dodatkiem tego owocu będzie więc lekką i zdrową alternatywą na słodzonych napojów.

Żółta odmiana jest bogata w beta-karoten

Na targu warto zwrócić uwagę na żółtą odmianę arbuza. Żółty arbuz swoją barwę zawdzięcza dużej ilości beta-karotenu, który może pomóc w obniżeniu ryzyka chorób oczu, takich jak zwyrodnienie plamki żółtej.

Żółte arbuzy w smaku przypominają połączenie mango, cytryny i ananasa. Mają o wiele mniej nasion niż czerwone i dojrzewają nieco wcześniej.

Łagodzi bóle mięśniowe

Jeśli jesteś aktywną osobą, na pewno znasz uczucie bólu mięśni po treningu. Arbuz, zwłaszcza jego skórka, jest doskonałym źródłem L-cytruliny, która może pomóc w łagodzeniu bólu mięśni po wysiłku.

Wspiera płodność

Jednym z najbardziej zaskakujących potencjalnych obszarów korzyści zdrowotnych arbuza jest płodność. Badanie z 2023 roku wykazało, że jedzenie arbuza poprawia jakość nasienia i pozytywnie wpływa na erekcję.

Dobrze wpływa na serce

Arbuz zawiera likopen, który może pomóc obniżyć poziom cholesterolu i ciśnienia krwi.

Zmniejsza stan zapalny i stres oksydacyjny

Połączenie przeciwutleniaczy, likopenu, i witaminy C zawartych w arbuzie może pomóc obniżyć stan zapalny i uszkodzenia oksydacyjne.

Wspiera zdrowie skóry

Witaminy A i C, w które bogaty jest arbuz, są ważne dla zdrowia skóry. Witamina C pomaga organizmowi w produkcji kolagenu, a witamina A pomaga tworzyć i naprawiać komórki skóry.

Poprawia trawienie

Arbuz zawiera dużo wody i niewielką ilość błonnika, a oba te składniki są niezbędne dla zdrowego trawienia.

Prosta sałatka z arbuzem w roli głównej

Składniki:

  • 1/2 średniego arbuza
  • 200 g sera feta
  • 1 świeży ogórek
  • garść świeżych listków mięty
  • Sok z 1 cytryny
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • Sól i świeżo mielony pieprz do smaku

Przygotowanie:

Umyj ogórka i listki mięty. Arbuza przekrój na pół i wyjmij z niego miąższ - jeśli chcesz, możesz usunąć nasiona, ale możesz też je zostawić, by nadały sałatce chrupkości. Pokrój miąższ arbuza na kostki o boku ok. 2 cm. Ogórka pokrój w cienkie plasterki lub półplasterki. Ser feta pokrój również na mniejsze kostki albo pokrusz.

Przygotowanie sosu: W małej miseczce wymieszaj sok z cytryny z oliwą z oliwek. Dopraw solą i świeżo mielonym pieprzem do smaku.

W dużej misce połącz wszystkie składniki. Dodaj listki mięty i polej wszystko przygotowanym sosem. Delikatnie wymieszaj, aby składniki się połączyły. Sałatkę najlepiej podawać od razu po przygotowaniu, kiedy jest jeszcze świeża i soczysta. Doskonale smakuje jako orzeźwiający dodatek do letnich grillów.

Wskazówka: Jeśli chcesz dodać sałatce więcej chrupkości, możesz dodać do niej również pokrojone w cienkie plasterki rzodkiewki. Jej lekko pikantny smak doskonale skomponuje się z pozostałymi składnikami.

 

Autor publikacji:
Wczytaj więcej
Nasze magazyny