Zdrowa dieta - kilka nowych faktów

Najnowsze badania potwierdzają, że jedzenie borówek i orzechów może pomóc w spalaniu tłuszczu, chronić zdrowie serca oraz poprawić funkcje mózgu. Dieta śródziemnomorska może zapobiegać chorobom prostaty i chorobie Alzheimera. Przeczytajcie najnowsze doniesienia naukowe na temat diety, by jeść to, co najbardziej służy zdrowiu!

Artykuł na: 6-9 minut

Jedz borówki, by spalać więcej tłuszczu

Owoce te są bogate w antocyjany, nadające im nie tylko charakterystyczną niebieską barwę, ale także zmniejszające stres oksy­dacyjny. Naukowcy z California Polytechnic State University podali 11 mężczyznom 25 g liofilizowanych dzikich borówek, zawie­rających ok. 375 g antocyjanów, na 2 tygo­dnie przed monitorowaniem ich szybkości utleniania tłuszczu podczas wykonywania umiarkowanego treningu na rowerze przez 40 min. Te same ćwiczenia badani zrealizowali również bez spożywania pokarmów bogatych w antocyjany przez 2 tygodnie. Wykazano, że po zjedzeniu przez ochotników borówek poziom spalania tłuszczu wzrósł u nich o 31%, a po 30 min jazdy na ro­werze wyniósł już 43%!1

Orzechy i nasiona dla zdrowszego serca

Zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Oslo codzienne spożywanie garści (30 g) orzechów i nasion prawdopodobnie zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczy­niowych o 20-25%. U osób, które zdecydo­wały się na takie urozmaicenie diety, stwier­dzono 19-procentowe mniejsze ryzyko chorób serca i 23-procentowe mniejsze ryzyko zgonu z ich powodu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że spadł u nich także poziom tzw. złego cholesterolu. Naukowcy przyjrzeli się 42 badaniom, które monitoro­wały zdrowie serca 1,89 mln uczestników i mierzyły liczbę spożywanych orzechów i nasion. Produkty te są bogate w wie­lonienasycone kwasy tłuszczowe, mikroelementy, takie jak witami­na E, błonnik pokarmowy, polifenole, flawonoidy i fitosterole.2

U osób z chorobami dziąseł występuje o 43% większe prawdopodobieństwo zachorowania na raka przełyku i o 52% większe prawdopodobieństwo zachorowania na raka żołądka

Słodycze zmieniają mózg

Jak odkryli naukowcy z In­stytutu Badań nad Meta­bolizmem im. Maxa Plancka w Kolonii, żywność i napoje bogate w cukry i tłuszcze „uczą” mózg, sprawiając, że organ ten upomina się o te produkty. Pragnienie to stymuluje odpo­wiedź dopaminową, a dopamina to substancja chemiczna, która jest powiązana z uczuciem mo­tywacji i nagrody. „Mózg zaczyna się przeprogramo­wywać przez spożywanie chipsów i słodyczy. Podświa­domie uczy się nagradzać jedzenie preferowanych produktów. To przez te zmia­ny w mózgu nieświadomie zawsze wolimy pokarmy zawierające dużo tłuszczu i cukru” – tłumaczy Marc Tittgemeyer, jeden z badaczy.

objadanie się czekoladą
„Mózg zaczyna się przeprogramo­wywać przez spożywanie chipsów i słodyczy. Podświa­domie uczy się nagradzać jedzenie preferowanych produktów. To przez te zmia­ny w mózgu nieświadomie zawsze wolimy pokarmy zawierające dużo tłuszczu i cukru”

Jego zespół przetestował tę teorię na 2 grupach: jednej każdego dnia przez 8 tygodni podawano pudding bogaty w cukier i tłuszcz, a drugiej „odchudzony” deser. Mózgi ochotników, którzy spożywa­li pierwsze danie, zmieniły się pod koniec badania, a różnica między 2 grupami była zna­cząca. Wykazano, że osoby, którym serwowano słodki pudding, nadal miały ochotę na cukier. W ich mózgach utworzyły się nowe połą­czenia, które tak szybko nie znikną. „W końcu sens ucze­nia się polega na tym, by się czegoś dowiedzieć i od razu nie zapomnieć” – mówi Titt­gemeyer. Dobra wiadomość jest taka, że możemy wytre­nować nasz mózg, aby pra­gnął mniej słodkich i tłustych potraw, po prostu ogranicza­jąc je w swoim codziennym jadłospisie. Jeśli zmienisz dietę, mózg dostosuje się i rzadziej będzie spodziewał się tych pokarmów.3

Śródziemnomorski przepis na zdrowie

Jak odkryto w 2 nowych badaniach, die­ta śródziemnomorska pełna zielonych warzyw liściastych, owoców, produktów pełnoziarnistych, oliwy i ryb chroni przed rakiem prostaty i chorobą Alzheimera. Może także zmniejszyć ryzyko raka pro­staty i przyspieszyć powrót do zdrowia po terapiach tego gruczołu, takich jak promieniowanie, twierdzą naukow­cy z University of South Australia. Ten program żywieniowy wskazany jest też dla pacjentów z rakiem prostaty, którzy mają zwykle niższą zawartość luteiny, likopenu, alfa-karotenu i se­lenu, ale wyższy poziom żelaza, siarki i wapnia we krwi niż osoby zdrowe.

Dieta śródziemnomorska
Dieta śródziemnomorska obfituje w pokarmy bogate w likopen i selen (ta­kie jak pomidory, melon, papaja, wino­grona, brzoskwinie, żurawina, białe mię­so, jajka, ryby i orzechy), które naturalnie wspomagają regenerację po radioterapii. Naukowcy twierdzą, że mężczyźni z niskim poziomem witaminy E mogą być bardziej narażeni na rozwój raka. Znaj­duje się ona w olejach roślinnych, orze­chach, nasionach, owocach i warzywach.

W innym badaniu naukowcy z Uni­versity of Chicago odkryli, że osoby stosujące dietę śródziemnomorską mają również mniej płytek amyloidowych i splotów tau w mózgu, które wiążą się z chorobą Alzheimera. Badacze dowiedli, że jedzący zielone warzywa liściaste co najmniej 6 razy w tygodniu mieli mniej płytek amyloidowych, a ich mózgi były o 4 lata młodsze od ich rzeczywistego wieku. Monitorowali oni dietę i zdro­wie tego narządu u 581 osób o śred­niej wieku 91 lat w chwili śmierci. Tuż przed zgonem u 39% zdiagno­zowano demencję, a jak okazało się w badaniu pośmiertnym, 66% speł­niło kryteria choroby Alzheimera. Po zbadaniu kwestionariusza do­tyczącego diety, który uczestnicy wypełniali po dołączeniu do grupy ba­dawczej, naukowcy odkryli, że mózgi ochotników, którzy najbardziej trzymali się diety śródziemnomorskiej, czyli spożywali zielone warzywa liściaste co najmniej 7 razy w tygodniu, były pra­wie 19 lat młodsze od osób, które jadły więcej słodyczy i smażonych potraw.

Bibliografia
  • Nutrients, 2023;15(6):1339 
  • Food Nutr Res,2023
  • Cell Metab,2023; 35(4):571-84
Autor publikacji:
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą 8/2023
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą
Kup teraz
Wczytaj więcej
Nasze magazyny