Jak zapobiegać zatruciom pokarmowym?

Każdy z nas przynajmniej raz w życiu doświadczył niegroźnego zatrucia pokarmowego, czy to po zjedzeniu potraw zbyt długo pozostających poza lodówką, czy po spożyciu niedopieczonego mięsa w restauracji – intensywne objawy, takie jak mdłości, ból brzucha, biegunka, a czasem wymioty są bardzo charakterystyczne.

Artykuł na: 4-5 minut

Niekiedy docierają do nas wiadomości o jakimś ognisku szczególnie zjadliwego zatrucia pokarmowego, obejmującym dużą liczbę osób. Na przykład kilka lat temu w Meksyku ponad 200 osób zachorowało (a jedna zmarła) po zjedzeniu owoców papai.

Choć nie można przewidzieć, czy i skąd nadejdzie ewentualne zagrożenie zatruciem pokarmowym, można podjąć pewne kroki, by ochronić się przed tą nieprzyjemną dolegliwością. I nie chodzi jedynie o sprawdzanie terminów ważności kupowanych produktów spożywczych i dokładne monitorowanie przydatności do spożycia żywności przechowywanej w domu.

Probiotyki - wzmocnienie flory bakteryjnej jelit

Wzmocnij prozdrowotne bakterie w jelitach – obfite występowanie w przewodzie pokarmowym niektórych bakterii, takich jak probiotyczne acidophilus i bifidus, jest niezbędne do zachowania zdrowia.

Badania wykazują, że osoby z dużą liczbę pożytecznych bakterii są mniej podatne na zatrucia pokarmowe niż osoby z niewystarczającą ilością tych bakterii. Jeśli prozdrowotnych bakterii jest w układzie trawiennym dużo, szkodliwe mają ograniczoną możliwość namnażania się.

Dobroczynne bakterie występują w:

  • jogurtach
  • kefirze
  • kiszonej kapuście

Jogurt

Pamiętajmy, by jeść takie produkty kilka razy w tygodniu. Potrzebujemy probiotyków jeszcze bardziej, jeśli niedawno przeszliśmy antybiotykoterapię. W takim przypadku przydatne są suplementy diety zawierające bakterie acidophilus i bifidus (dawkowanie: 5–10 miliardów jednostek dziennie).

Również wtedy, gdy podróżujemy, jesteśmy bardziej narażeni na zatrucie pokarmowe, ponieważ częściej korzystamy z restauracji i publicznych toalet, ponadto źródłem zakażenia może być także woda. Najlepiej więc zacząć suplementację probiotykami na tydzień przed wyjazdem i prowadzić ją podczas podróży i przez tydzień po powrocie.

Co powinieneś wiedzieć, zanim sięgniesz po probiotyki?

Poinformuj lekarza o wszystkich przyjmowanych suplementach. Jeśli masz osłabiony układ odpornościowy lub cierpisz na poważną chorobę, nie stosuj probiotyków.

Leki na zgagę - zwiększają ryzyko zatrucia pokarmowego

Unikaj leków blokujących wydzielanie kwasu żołądkowego, takich jak omeprazol i ezomeprazol, które często są stosowane na zgagę. Kwas żołądkowy jest bowiem niezbędny do unicestwienia szkodliwych bakterii trafiających do przewodu pokarmowego wraz z pożywieniem (dobroczynne bakterie mają się bardzo dobrze w kwaśnym środowisku).

Jeśli masz zgagę, rozważ wizytę u naturopaty, by porozmawiać o niefarmakologicznych sposobach leczenia zgagi, takich jak stosowanie lukrecji o obniżonej zawartości glicyryzyny, które mogą łagodzić objawy.

W zmniejszeniu zgagi często pomaga ograniczenie spożycia serów, mięsa, tłustych potraw i alkoholu. Dobrym pomysłem jest też przebadanie się pod kątem alergii pokarmowych, ponieważ przyczyniają się one do niestrawności.

Krople na trawienie - chronią jelita

Przyjmuj krople na trawienie – są one przygotowane na bazie takich roślin jak goryczka, anyż i imbir, dzięki czemu stymulują wytwarzanie enzymów trawiennych i chronią jelita przed szkodliwymi bakteriami. Typowa dawka to pięć kropli przed jedzeniem, ale należy stosować się do zaleceń podanych na opakowaniu.

Prawidłowa higiena zmniejsza ryzyko zatrucia

Pamiętaj o higienie – produkty spożywcze dokładnie myj wodą, a półki w lodówce, nawet jeśli wydają się czyste, przynajmniej dwa razy w miesiącu wodą z mydłem.

Jak prawidłowo rozmrozić i przygotować mięso?

Rozmrażaj mięso w lodówce, nie na blacie kuchennym, szybko zamrażaj resztki, a ponadto gotuj mięso, ryby i inne produkty, aż uzyskają odpowiednią temperaturę wewnętrzną – dopiero wtedy są gotowe do spożycia (według Instytutu Żywności i Żywienia takie potrawy jak zupy i gulasze trzeba doprowadzić do wrzenia, aby upewnić się, że ich składniki osiągnęły temperaturę 70 st. C – pomocny może się okazać specjalny termometr).

Autor publikacji:
Jamison Starbuck
Jamison Starbuck

Naturopatka, pracuje w poradni rodzinnej w Missoula (Montana); była prezeską Amerykańskiego Stowarzyszenia Lekarzy Naturopatów i współredaktorką popularnego w USA poradnika „The Alternative Advisor: The Complete Guide to Natural Therapies and Alternative Treatments; DrJamisonStarbuck.com.

Zobacz więcej artykułów tego eksperta
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W
Holistic Health 1/2021
Holistic Health
Kup teraz
Wczytaj więcej
Nasze magazyny