Czy CBD może załagodzić objawy menopauzy?

Pozyskiwane z konopi produkty są już powszechnie dostępne. Ale czy ten mocno reklamowany składnik spełnia swoje zadanie w przypadku menopauzy?

Artykuł na: 6-9 minut
Zdrowe zakupy

Niezależnie od tego, czy chcesz rozpalić swoje życie seksualne, osiągnąć stan zen czy przespać noc najlepiej w życiu, kannabidiol (CBD) może stanowić odpowiedź. A przynajmniej taka jest obietnica mnóstwa nowych produktów – od parzonej czekolady i napojów po olejki do masażu i kremy.

Na rynku nastąpiła eksplozja CBD. Firmy wychwalają zalety produktów mających łagodzić bezsenność i ból stawów. Dziś CBD nie tylko jest dostępne w sklepach ze zdrową żywnością (zwykle w formie kapsuł­ki lub olejku w butelce), lecz także można je spożywać w różnych prze­kąskach, a nawet dostać w lubrykan­tach do stosowania podczas seksu (które mają poprawiać podniecenie przez pobudzanie krążenia krwi). CBD stało się ogromnym hitem na kanwie niektórych istotnych arty­kułów na temat konopi medycznych, które w ostatnich latach trafiły na pierwsze strony gazet. Firmy nagle zauważyły potencjał w sprzedaży tego legalnego, nie­deprecjonowanego składnika konopi – mówi prof. Mike Barnes, neu­rolog.

Obywatelski ruch nacisku na legalizację marihuany medycznej w USA wywołał prawdopodobnie wzrost za­interesowania produktami konopnymi na całym świecie – mówi dr Yasmin Hurd, neuronaukowiec i główny badacz konopi indyjskich w amerykańskim Mount Sinai Hospital w Nowym Jorku. Zmiana prawa, pozwalająca na prze­pisywanie leków na bazie składników marihuany w leczeniu pewnych chorób, również przyczyniła się do rosnącego zainteresowania jej potencjałem. Czy jednak CBD to naprawdę tak cudowna molekuła, jak twierdzą niektórzy?

Czym dokładnie jest CBD?

CBD – czyli kannabidiol – to czą­steczka znajdująca się w żywicznym kwiecie marihuany. – Jest jednym z wielu związków chemicznych zwa­nych kannabinoidami, blisko związa­nym z tetrahydrokannabinolem (THC), czyli psychoaktywnym składnikiem konopi indyjskich. Samo CBD nie po­woduje euforii. Produkty zawiera­jące mniej niż 0,2% THC mogą być legalnie sprzedawane. Pełnoskładnikowa marihu­ana pozostaje nielegalna dla ogółu społeczeństwa – mówi prof. Barnes.

cbd
CBD jest jednym z wielu związków chemicznych zwa­nych kannabinoidami występującymi w konopiach

W powszechnym obrocie znajdują się zazwyczaj produk­ty z CBD pozyskiwanym z konopi siewnych, odmiany konopi uprawianej ze względu na zawartość składników odżywczych, która naturalnie ma w skła­dzie bardzo niewiele THC. Roślina ta różni się od zawierającej THC w dużych ilościach konopiach indyjskich. – Większość produktów, które można kupić legalnie, wytwarza się z konopi siewnych, ponieważ ła­twiej je uprawiać. Łatwiej jest też wy­ekstrahować z nich CBD bez przekra­czania 0,2% THC – mówi prof. Barnes.

CBD - właściwości lecznicze

Istnieją dowody na to, że CBD ma właściwości lecznicze, ale wciąż potrzeba więcej badań klinicznych, które to potwierdzą – mówi dr Hurd. Wiadomo, że zarówno CBD, jak i THC działają w organizmie na wiele sposobów. W ludzkim ciele funkcjo­nuje tzw. układ endokannabinoidowy, który wspomaga regulację różnych procesów, w tym nastrój, kontrolę bólu i wiele innych. Jeśli ten system jest nadmiernie lub niedostatecz­nie aktywny, może to skutkować rozwojem różnych chorób, takich jak zaburzenia lękowe i bólowe. THC i CBD wspomagają regulację układu endokannabinoidowego, przez co potencjalnie łagodzą te problemy lub zapobiegają im. 

Co warto wiedzieć o CBD?

  • Czy CBD jest bezpieczne? – Żadna sub­stancja nie jest całkowicie po­zbawiona ryzyka, ale działania niepożądane CBD są łagodne, to np. suchość w ustach i wzmo­żony apetyt – mówi prof. Barnes.
  • Czy kupiony w sklepie produkt z CBD jest wystarczająco dobry? Wiadomo, że CBD pozyskiwany z ko­nopi siewnych jest mniej skuteczny niż ten, który pochodzi z „właściwej marihuany” – mówi prof. Barnes. Jak dodaje, nadal warto wypróbować takie suplementy diety. – Te przyzwo­ite zawierają wiele innych pomocnych składników, w tym niezbędne nie­nasycone kwasy tłuszczowe – mówi. Ostrzega jednak, by sprawdzać, co się kupuje. – Upewnij się, że pro­dukt jest wyraźnie oznaczony jako faktycznie zawierający CBD. Jeśli używasz go do leczenia choroby, powinnaś szukać zawartości co naj­mniej 10 mg/ml. Jeśli wypróbowany produkt nie pomaga, nie podawaj się – preparaty mogą się różnić i wymagać dłuższego przyjmowania. Jeśli stosujesz inne leki, zanim wypróbujesz CBD, powiedz o tym za­miarze lekarzowi rodzinnemu – radzi prof. Barnes.
  • Jak dawkować CBD? Dlatego CBD wydaje się pomagać tylko niektórym ludziom. Prawdopodobnie zale­ży to od metabolizmu danej osoby oraz wszelkich innych przyjmowanych leków. Dlatego naprawdę potrzebujemy większej liczby badań, aby ustalić optymalne dawkowanie w przypadku różnych chorób i ludzi – mówi dr Hurd.
  • Co z kremami nawilżającymi i innymi prozdrowotnymi produktami z CBD? Jeśli znalazłaś taki, którego lubisz używać, rób to dalej – ale nie daj się zwieść myśleniu, że to ra­dykalnie zmieni Twoje życie. – Brakuje dowodów na to, by którykolwiek z tych produktów z CBD wy­wierał trwałe korzystne efekty – mówi dr Hurd.
produkty konopne
W 2017 roku w Polsce wprowadzono przepisy umożliwiające stosowanie medycznej marihuany. Ustawa ta pozwala na wydawanie recept na produkty lecznicze zawierające konopie indyjskie, jeśli inne dostępne metody leczenia okazały się nieskuteczne lub nieprzyjmowane przez pacjenta.

Konkluzja? Jeśli masz poważne schorzenie bólo­we, w przypadku którego może pomóc marihuana medyczna, obserwuj tę przestrzeń – lekarz specja­lista może ją przepisać na receptę. W przypadku wielu rodzajów objawów menopauzy – bólu, stanów lękowych lub bezsenności – może warto wypróbować niektóre z ogólnodostępnych produktów z CBD. Najpierw jednak przeczytaj etykietę, aby sprawdzić, czy dany preparat zawiera co najmniej 10 mg na 1 ml tej substancji – i pamiętaj, że każdy reaguje inaczej.

Autor publikacji:
Wczytaj więcej
Magazyn
O czym lekarze ci nie powiedzą
ma już 10 lat
Alicja Langsteiner
Alicja Langsteiner
Prezes i założycielka Spółki Langsteiner Sp. z o.o

W życiu i działalności biznesowej ważne są dla mnie te same wartości. Tworzenie rzeczy użytecznych, poprawiających zdrowie i komfort życia idą więc w parze ze wspieraniem rozwoju nauki. Jestem propagatorką holistycznego podejścia do zdrowia, wykorzystywania mądrości natury i siły nauki, w tworzeniu naszych produktów, suplementów diety i wyrobów medycznych. Jako laureaci licznych nagród, w tym Diamenty Forbes, Ambasador Polskiej Gospodarki czy Gazele Biznesu, cenimy współpracę z zaufanymi partnerami i odpowiedzialnymi mediami. Dlatego gościmy na łamach tego wydawnictwa.

Więcej
Ryszard Chęciński
Ryszard Chęciński
Prezes Gabinety Mumio Sp. z.o.o.

O czym lekarze Ci nie powiedzą?... na przestrzeni dziesięciolecia periodyku, okazuje się, że nie powiedzą Ci o wielu sprawach, możliwościach, lekach, sposobach, nadziejach wręcz.
W sposób jasny, przejrzysty, dostępny robi to za nich właśnie ten nasz miesięcznik. To na jego łamach dowiadujemy się, jak można z pominięciem medycyny konwencjonalnej postawić się na nogi, zapobiec schorzeniom czy nawet po prostu się uzdrowić. Skala źródeł, środków, ocen, podpowiedzi, adresów jest ogromna i z łatwością można dotrzeć zarówno
do wiarygodnych uzdrowicieli, jak i zdrowych suplementów diety, ziół czy sposobów uzdrawiania się samemu. Naszym zdaniem, może to i lepiej dla nas, że lekarze nie o wszystkim Ci powiedzą, a zrobi to dla nas dostępny, porządnie wydany i wiarygodny miesięcznik.

Więcej
Marcin Płoch
Marcin Płoch
Dyrektor ds. marketingu Xenico Pharma Sp. z o.o.

Żyjemy w czasach szerokiego dostępu do informacji, również do informacji o tym, jak najlepiej należy dbać o swoje zdrowie. Prewencja i profilaktyka to jest coś, co pozwala nam je jak najdłużej utrzymać w dobrej kondycji. W Xenico tworzymy wysokiej jakości, naturalne rozwiązania w oparciu o najnowsze doniesienia z całego świata. Od wielu już lat prezentujemy nasze produkty na łamach OCL. Mamy nadzieję na dobrą współpracę w kolejnych latach, w myśl wspólnie wyznawanej zasady – Twoje zdrowie w Twoich rękach.

Więcej
Marcin Fiedorowicz
Marcin Fiedorowicz
Dyrektor Operacyjny Herbal Pharmaceuticals

Doceniamy O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą za ich nieustępliwość w dążeniu do szerzenia wiedzy i za to, że wszystkie publikacje oraz informacje, na których bazuje pismo, są poparte rzetelnymi i zweryfikowanymi badaniami. To pokrewieństwo w podejściu do zdrowia i nauki sprawia, że nasza współpraca jest tak naturalna i trwała. Herbal Monasterium to kluczowa marka firmy Herbal Pharmaceuticals, która od lat szanuje tradycję stosowania naturalnych składników w celu promowania holistycznego podejścia do zdrowia. Oferujemy preparaty, które łączą w sobie mądrość tradycyjnego ziołolecznictwa z nowoczesnymi osiągnięciami medycyny. Nasza obietnica to dostarczenie produktów najwyższej jakości, które są nie tylko skuteczne, ale przede wszystkim bezpieczne, pozbawione zbędnych dodatków, konserwantów czy barwników. Sięgając po nasze produkty, dzięki określonej standaryzacji składników, otrzymuje się oczekiwaną skuteczność z wysokim poziomem bezpieczeństwa stosowania. Wyróżnia nas holistyczne podejście do zdrowia, które wykracza poza leczenie objawów i skupia się na pierwotnych przyczynach problemów zdrowotnych. Ponadto, kładziemy nacisk na etyczne praktyki i odpowiedzialność za środowisko. Herbal Monasterium to marka dla tych, którzy szukają naturalnych rozwiązań dla swojego zdrowia. Nasze produkty są odpowiedzią na potrzeby współczesnego Pacjenta, który chce łączyć tradycję z nowoczesnością.

Więcej
mgr farm. Aleksandra Mróz-Lubińska
mgr farm. Aleksandra Mróz-Lubińska
Prezes Zarządu Chemiczno-Farmaceutycznej Spółdzielni Pracy ESPEFA

Nasza współpraca zrodziła się na łamach tego prestiżowego czasopisma i trwa nadal, owocując udanymi kampaniami. 10 ostatnich lat to dla nas inspirująca podróż do innowacji i rozwoju. ESPEFA w tym czasie z sukcesem wprowadzała na rynek nowe produkty, które znalazły miejsce na łamach czasopisma, dzięki czemu mogliśmy dotrzeć z ważnymi informacjami do odbiorców. Wspólnie edukowaliśmy czytelników, umożliwiając im podejmowanie bardziej świadomych decyzji dotyczących opieki zdrowotnej.

Więcej
Beata Iwanicka
Beata Iwanicka
General Manager Kenay

Współpracę z redakcją O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą rozpoczęliśmy dokładnie 10 lat temu – zamieściliśmy reklamę już w drugim numerze pisma. Przez ten czas nasza firma rozrosła się i rozwinęła współpracę z najlepszymi zagranicznymi producentami renomowanych marek, z roku na rok poszerzając asortyment oraz kontynuując swoją misję propagowania zdrowego stylu życia i udowadniając, że zachowanie młodości i zdrowia przez długie lata – a co za tym idzie także poprawianie jakości codziennego życia – nie musi kojarzyć się z nieprzyjemnym obowiązkiem. Wiemy, jak ważne jest zdrowie dla każdego, dlatego kierując się tym przekonaniem, obserwujemy światowy rynek suplementów diety zarówno poprzez uczestniczenie w międzynarodowych targach, analizę fachowej literatury, jak i poprzez rozwijanie współpracy z partnerami na całym świecie. W ten sposób staramy się zapewnić naszym klientom dostęp do najnowszych, najciekawszych, ekologicznych suplementów diety oraz superfoods. W tych działaniach sekunduje nam redakcja O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą. Lata współpracy zawodowej zaowocowały również przyjacielskimi relacjami osobistymi.

Więcej
Marta Skolmowska
Marta Skolmowska
Właścicielka Centrum Ziołolecznictwa Wilcaccora w Łomiankach

Nasza współpraca z Redakcją O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą przyczyniła się niewątpliwie do poprawienia wiedzy Czytelników o naszych sztandarowych produktach, jakimi są zioła amazońskie, o ich zastosowaniu i skuteczności. Jako Centrum Ziołolecznictwa dokładamy wszelkich starań, aby nasze produkty były zawsze badane zarówno pod względem czystości, jak i skuteczności, dlatego staramy się podkreślać w artykułach, udostępnianych na łamach tego magazynu, jak ważna jest nasza współpraca z centrami naukowymi. Sądzimy, że dzięki naszej współpracy z gazetą rośnie w społeczeństwie świadomość, jak niezwykle ważna jest profilaktyka zdrowotna, gdyż łatwiej jest zapobiegać, niż leczyć, a lepiej jest zapobiegać środkami naturalnymi, aniżeli sztucznie wytworzonymi przez koncerny farmaceutyczne. Właśnie to propagowanie wśród Czytelników profilaktyki zdrowotnej uważamy za jedno z najważniejszych zadań, które magazyn O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą nam umożliwia, za co bardzo dziękujemy i mamy nadzieję na dalszą wieloletnią i owocną współpracę.

Więcej
Agnieszka Wójcik
Agnieszka Wójcik
Prezes Onkomed Sp. z o.o.

Onkomed Sp. z o.o. współpracuje z redakcją O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą od wielu lat w ramach reklamy naszych oliwek ozonowanych OZONELLA i potwierdzamy dużą skuteczność naszych reklam oraz oczekiwany odzew. Mimo ogromnego postępu medycyna konwencjonalna ma swoje ograniczenia, zostawiając przestrzeń dla niekonwencjonalnych, sięgających natury, metod walki z różnymi dolegliwościami. Te właśnie metody w sposób bardzo przystępny prezentowane są na łamach miesięcznika. Wielu z naszych klientów
to jego czytelnicy. W dzisiejszych czasach ludzie chcą wiedzieć więcej, żyć zdrowo i naturalnie, dlatego chętnie sięgają do natury mającej tak wiele do zaoferowania. Warto podkreślić, że miesięcznik stale ewoluuje, reaguje na zmieniające się potrzeby swoich odbiorców i nieustannie dąży do tego, aby czymś nowym, niespotykanym zaskoczyć swoich czytelników i tym samym sprawia, że ich rzesza ciągle rośnie. W ciągu 10 lat istnienia na rynku stał się inspiracją i kopalnią wiedzy dla wielu osób, poszukujących różnych ciekawych rozwiązań w dziedzinie zdrowego trybu życia.

Więcej
Nasze magazyny