- W dalszym ciągu wiedza na temat profilaktyki nowotworowej w Polsce jest na niskim poziomie, a niemal co trzecia kobieta nie wie jakie badania powinna wykonać w przypadku obciążeń genetycznych nowotworami ginekologicznymi - stwierdza Ida Karpińska, Prezes Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. Fundacja już po raz drugi organizuje kampanię "Diagnostyka jajnika", która ma uświadomić kobietom wagę tego tematu.
Matka i córka. Cele kampanii
27 września rusza kolejna odsłona Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej "Diagnostyka jajnika" pod hasłem: "Twoja historia nie musi być złośliwa". Ambasadorkami akcji zostały aktorka Anna Korcz z córką Anią. To pierwsze tak duże medialne przedsięwzięcie obu pań.
Matka i córka symbolizują bardzo ważny aspekt komunikacyjny kampanii i mają zachęcać do rozmów na temat chorób ginekologicznych występujących w rodzinie, a w przypadku zwiększonego ryzyka - zrobienie odpowiednich testów genetycznych.
"Diagnostyka jajnika" - ambasadorki kampanii
Anna Korcz, aktorka filmowa i teatralna:
- Odkąd stałam się osobą publiczną i moja twarz kojarzy się z czymś popularnym, włączam się w akcje społeczne niezależnie od ich nazwy czy charakteru. Zwłaszcza, kiedy dotyczą tematów zdrowotnych. Jeżeli możemy uratować czyjeś życie, otworzyć komuś horyzonty, to trzeba to zrobić. Rak jajnika zabija rocznie ponad dwa i pół tysiąca kobiet. 70% z nich diagnozowanych jest w stanie zaawansowanej choroby. Nie godzę się na takie statystyki, zwyczajnie i po ludzku. Dlatego mówić będę ze swoja córką - jednym głosem - drogie kobiety, badajcie się i bądźcie czujne!
Anna Korcz, córka:
- Cieszę się, ze biorę udział w kampanii, której celem jest namawianie kobiet do otwartych rozmów na tematy zdrowotne w rodzinie. Wiem jakie to ważne. Rak jajnika rozpoznawany jest u prawie 15% kobiet z powodów genetycznych. Jeśli uda nam się z mamą otworzyć kobiety na szczere wyznania, być może zdążą zrobić potrzebne badania i uda nam się uratować niektóre z nich przed nowotworem. "Twoja historia nie musi być złośliwa" … takie jest hasło kampanii, z którym zgadzam się całkowicie. Bo naprawdę nie musi.
Symbolem kampanii jest podwójna helisa - znak DNA. Matkę i córkę łączy unikalna więź. Nie mogą mieć przed sobą tajemnic i muszą chociaż raz odbyć szczerą rozmowę, od której zależeć może nawet życie… Symbol ten został wykorzystany przy tworzeniu wyjątkowych koszulek, które można kupić na stronie poświęconej kampanii. Kampania kontynuuje przede wszystkim cel, jakim jest zachęcenie kobiet do regularnych, pogłębionych badań ginekologicznych.
Choroby nowotworowe, zwłaszcza nowotwory kobiece, szczególnie rak jajnika, jeszcze do lat 70-tych XX wieku stanowiły temat tabu mocno wykluczając ze społeczeństwa osoby chore. I chociaż ostatnie dekady przyniosły pozytywne zmiany w otwartym mówieniu o raku, to okazuje się, że za każdą chorobą stoi inna historia, a nowotwór źle rokujący, jakim jest rak jajnika, budzi społeczny lęk.
Kwiat Kobiecości walczy z tematem tabu i będzie namawiał Polki do dzielenia się z najbliższymi swoimi historiami. Po raz pierwszy Organizacja zaprosiła do współpracy szczególnych ekspertów - kobiety, które wygrały nierówną walkę z nowotworem jajnika, bądź z nim żyją.
Rak jajnika - niemedialny cichy zabójca
Rak jajnika to jeden z najczęściej występujących nowotworów złośliwych u kobiet. Wywodzi się z komórek nabłonkowych jajnika i jest to tzw. nowotwór nabłonkowy jajnika. Wyróżniamy trzy grupy nowotworów: nowotwory germinalne, gonadalne i nowotwory wywodzące się właśnie z nabłonka. Różna bywa ich charakterystyka, w związku z tym konieczne jest zastosowanie adekwatnego trybu leczenia.
Istnieją dwie postaci tej choroby: torbielowata i lita. Pierwsza, łatwiejsza do wykrycia, druga, gdzie to rozpoznanie jest praktycznie niemożliwe. Ten zazwyczaj rozpoznawany jest, gdy są już przerzuty do innych narządów. Poza tym nie daje żadnych wyraźnych objawów we wczesnej fazie rozwoju. Bardzo często mylony jest z symptomami innych, mniej poważnych schorzeń, towarzyszą mu dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Cechą charakterystyczną raka jajnika w zaawansowanym stadium jest wodobrzusze (nagromadzenie się płynu w jamie otrzewnowej).
Odsetek zgonów w przypadku raka jajnika jest dwa razy większy, niż w przypadku raka piersi i wynosi ponad 60%. Wraz z rozwojem choroby pojawiają się jednak nieswoiste objawy ze strony przewodu pokarmowego czy moczowo-płciowego, które bardzo łatwo przeoczyć:
- wzdęcia
- biegunki
- zaparcia
- szybkie osiąganie uczucia sytości
- ucisk w miednicy
- powiększenie się obwodu brzucha
- tycie bez konkretnej przyczyny
Długotrwale utrzymywanie się tego typów objawów powinno skłonić kobietę do pilnej wizyty u ginekologa.
Rak jajnika to przewlekła, długotrwała choroba. Leczenie operacyjne stanowi podstawę w sposobie jej zwalczania.
Diagnostyka jajnika: Twoja historia nie musi być złośliwa
Pośród czynników zwiększonego ryzyka zachorowania na raka jajnika znajdują się:
- czynniki rodzinne/genetyczne (ok.15% przypadków) - dziedziczenie mutacji w genie BRCA
- wcześniej przebyty rak piersi
- występowanie raka jajnika i/lub raka piersi w bliskiej rodzinie
- czynniki powiązane z gospodarką hormonalną (np. wczesny wiek wystąpienia pierwszej miesiączki, brak dzieci, torbiele jajnika, długotrwałe stosowanie hormonalnej terapii zastępczej)
- czynniki odnoszące się do stylu życia (otyłość, palenie papierosów)
Bezpłatne badania w kierunku predyspozycji raka jajnika
W tym roku, dzięki wsparciu Partnerów Medycznych Kampanii, Kwiat Kobiecości dysponować będzie 100 bezpłatnymi pakietami badań laboratoryjnych na oznaczenie obecności poziomu markera CA-125 oraz HE 4 (test ROMA) wraz z USG TV i konsultacjami lekarskimi do ich wyników, które przeznaczy na akcje specjalne w magazynach.
Do udziału w konkursie zachęcane są przede wszystkim kobiety, które podejrzewają, że znajdują się w grupie ryzyka zachorowania na raka jajnika i od pewnego czasu odczuwają przewlekłe dolegliwości w jamie brzusznej.
Aby wygrać bezpłatne badanie, należy śledzić stronę organizacji www.kwiatkobiecosci.pl.
Kampania prowadzona jest również na łamach miesięcznika "O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą" (w wydaniu listopadowym 2016).
Wywiad rodzinny, czyli historia zachorowań na nowotwory w rodzinie oraz obecność mutacji w genie BRCA1/2 jest podstawową metodą oceny ryzyka wystąpienia raka jajnika.
Wykrycie mutacji w tym genie jest również bardzo ważne z uwagi na określenie rokowania i wyboru leczenia. Rozpoznanie raka jajnika następuje wyłącznie na podstawie histopatologicznego badania materiału uzyskanego w czasie zabiegu operacyjnego.
Mutacje w genach BRCA1/BRCA2 dziedziczymy po naszych rodzicach. Jeśli w rodzinie były odnotowane zachorowania na raka sutka u mężczyzn, powinno się niezwłocznie wykonać w rodzinie badania w kierunku mutacji w genie BRCA i test ROMA, czyli stężenie markera CA 125.
Nie można nosicielstwa mutacji w genie BRCA wiązać tylko z kobietami. Ojciec – nosiciel mutacji w genie BRCA może ją przekazać swoim dzieciom (synom i córkom).
Dużo częściej na raka jajnika zapadają kobiety po 50. roku życia i znacznie częściej dotyczy to kobiet, których matki chorowały na nowotwór piersi, jelita grubego czy też właśnie raka jajnika.
Dodatkowe okoliczności obciążające dotyczą kobiet, które nie rodziły dzieci i nie karmiły piersią.
Kobiety, u których występują mutacje w genie BRCA 1 i BRCA 2 są narażone bardziej niż pozostałe i powinny kontrolować się co 6. miesięcy.
Rak jajnika występuje także u kobiet w młodym wieku, dlatego każda kobieta po 20. roku życia powinna raz do roku podczas wizyty mieć wykonane badanie USG dopochwowe czy też przez powłoki brzuszne.
Badanie USG jest o tyle ważne, że podczas rutynowego badania ginekologicznego nie wykrywa się zmiany o średnicy mniejszej niż 1 cm, a w badaniu USG jest to możliwe.
"Diagnostyka jajnika, Twoja historia nie musi być złośliwa…"
Partnerami kampanii są m. in.: Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Zakład Genetyki i Patomorfologii, Międzynarodowe Centrum Nowotworów Dziedziczonych oraz Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Narodowy Fundusz Zdrowia i Fundacja Małgorzaty Braunek "Bądź". Miesięcznik "O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą" jest jednym z patronów medialnych kampanii.
Cały raport firmy badawczej prezentowany będzie podczas konferencji prasowej i dostępny na stronie www.kwiatkobiecosci.pl.