9 sposobów na kłopoty z koncentracją i pamięcią

Nietrudno odnieść wrażenie, że współczesny świat robi wszystko, by nas rozpraszać, bombar­dując nieustannie tysiącami zbędnych informa­cji i dając coraz mniej czasu na skupienie. Nic dziwnego, że okazjonalne problemy z koncen­tracją i zapamiętywaniem zdarzają się niemal każdemu z nas. Jeśli jednak pojawiają się częściej, warto zastanowić się, jak można im zaradzić.

Artykuł na: 23-28 minut
Zdrowe zakupy

Przyczyny pogarszającej się koncentracji

Trudności z koncentracją i utrzymaniem uwa­gi mogą być wywołane różnymi czynnikami, takimi jak niewłaściwe odżywianie i niedobory składników odżywczych, niedostatek snu, za­burzenia lękowe, stres, depresja, skutki uboczne niektórych leków (np. niektórych antydepresan­tów, statyn, leków przeciwbólowych, kortykoste­roidów, leków przeciwcholinergicznych, czyli rozkurczających oskrzela, oraz benzodiazepin).

Przyczynami mogą być też pewne schorzenia jak np. zaburzenia funkcjonowania tarczycy, zespół przewlekłego zmęczenia czy zmiany otępienne, pojawiające się w podeszłym wieku. Bardzo często jednak problemy z koncentracją i pamięcią wyni­kają z trybu życia, a szczególnie z dążenia do wy­konywania jednocześnie kilku czynności, co często określane jest angielskim terminem multitasking. Szczególnie dotyczy to przyjmowanie jednocze­śnie informacji z kilku źródeł (np. z telewizji, telefonu, komputera).

Choć często wydaje nam się, że w ten sposób oszczędzamy czas i zwiększamy wydajność pracy, w istocie jest dokładnie od­wrotnie. Jednoczesne korzystanie z kilku mediów rozprasza uwagę, utrudnia zapamiętywanie, a tak­że, jak pokazują badania, zakłóca przetwarzanie informacji, ponieważ często uniemożliwia odfil­trowanie informacji istotnych od nieistotnych1

Badacze potwierdzają, że wykonywanie zadań pojedynczo jest bardziej produktywne, a wieloza­daniowość nie tylko spowalnia pracę i pogarsza jej jakość, ale obniża też nasze IQ, a nawet może trwale upośledzać zdolności poznawcze.

Jak stwierdzili naukowcy, skany mózgu osób o wy­sokim poziomie wielozadaniowości wykazują mniejszą gęstość tkanki mózgowej w korze zakrętu obręczy, czyli w obszarze odpowiadającym za em­patię oraz kontrolę poznawczą i emocjonalną2.

Dlatego też, próbując poprawić koncentra­cję i pamięć, powinniśmy zacząć od oczysz­czenia otoczenia z nadmiaru strumieni me­dialnych i stworzyć mózgowi optymalne warunki do pracy.

1. Unikaj produktów z dodatkiem cukru

Cukier – a dokładniej glukoza – głównym co prawda paliwem dla mózgu i jego spożycie, szczególnie w okresach zwiększonego wysiłku umysłowego, może krótkoterminowo wspierać funkcje poznawcze, to jednak nadmierne i dłu­gotrwałe spożycie cukru dodawanego do produktów przetworzonych może prowadzić do upośledzenia zdolności poznawczych i pogorszenia pamięci.

Szczególnie szkodliwy wpływ mają słodzone cukrem napoje gazowane. Ich wyższe spożycie powiązano z mniejszą całkowitą objętością mózgu i gorszymi wynikami testów pamięci epizodycznej. Sprzyjało ono także występowaniu przedklinicznych markerów choroby Alzheimera3. Rozpuszczony w płynie cukier może gwałtownie podnosić markery stanu zapalnego i zwiększać ekspresję genów zapalnych w odpowiadającym za pamięć hipokampie4.

2. Spożywaj kwasy Omega-3 poprawiające koncentrację

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, występujące przede wszystkim w tłustych rybach, są niezbędne dla pra­widłowego rozwoju i funkcjonowania mózgu. Poprawiają jego ukrwienie, zapobiegają apoptozie (programowanej śmierci) neuronów, zmniejszają stany zapalne. Poprawiają funkcje poznawcze, a u osób starszych chronią przed otępieniem.

 

W badaniu 372 nastolatków stwier­dzono, że poziom kwa­sów tłuszczowych omega-3 (a szcze­gólnie DHA) w ich organizmach był pozytywnie powią­zany z wynikami testów uwagi7.

W in­nym badaniu przez 33 dni podawano mło­dym, zdrowym uczestnikom 4 g oleju rybnego dziennie (zawierającego 800 mg DHA i 1 600 mg EPA). Taka suple­mentacja przyniosła znaczącą poprawę w stosunku do gru­py placebo pod kątem wielu parametrów nastroju (lęk, depresja, zmęczenie, wigor), poprawił się także czas reakcji i zdolność dłuższej koncen­tracji. Uczestnicy popełniali mniej błędów w testach uwagi i wykazywali lepsze funkcjonowanie poznawcze. Zdaniem ba­daczy, oznacza to poprawę funkcjonowania kory mózgowe

3. Trenuj uważność, czyli siłę koncentracji na "tu i teraz"

Programy ćwiczenia uważności, definiowanej ogólnie jako koncen­trowanie się na chwili obecnej, czyli na „tu i teraz”, mają korzystny wpływ zarówno na pamięć, jak i zdolność skupiania uwagi. Już po 2 tygodniach 45-minutowych sesji 4 razy w tygodniu notowano poprawę wyników testu rozumowania werbalnego, zwiększenie pojemności pamięci roboczej, a także zmniejszenie ilości myśli rozpraszających, niezwiązanych z wykonywanym zadaniem5.

Zdaniem badaczy, może mieć to związek z tłumieniem sieci try­bu domyślnego w mózgu, która uaktywnia się wtedy, gdy mózg znajduje się w stanie spoczynku, a nasze myśli błądzą „samo­pas”, powracając w przeszłość lub wybiegając w przyszłość i nie koncentrując się na żadnym zadaniu.

Jak wykazano, medytacja uważności pomaga tak wytrenować mózg, by sieć trybu domyśl­nego nie uaktywniała się podczas wykonywania zadań6. Treningi uważności obejmują przede wszystkim medytację, skupianie się na oddechu, dokładną obserwację przedmiotów i pełne uświada­mianie sobie doznań zmysłowych, świadomy ruch, a także ćwicze­nie pełnej obecności umysłu podczas wykonywania codziennych zajęć, z maksymalnym ograniczeniem chwil dekoncentracji.

4. Staraj się wysypiać - zdrowy sen polepsza naszą pamięć

Przegląd 15 badań poświęconych skutkom zaburzeń snu kon­sekwentnie wykazał wpływ niedostatku snu na zdolność po­święcania uwagi wykonywanej czynności, a szczególnie utrzy­mywania uwagi przez dłuższy czas. Jak przypuszczają badacze, zasadniczą rolę może tu odgrywać niedostateczna długość snu wolnofalowego (głębokiego), który ma kluczowe znaczenie dla regeneracji mózgu, a także dla regulacji nastroju9.Gdy jeste­śmy niewyspani, skupienie uwagi wymaga od nas większego wysiłku – i to także zostało potwierdzone przez badaczy10.

Sen odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie konsolidacji pamięci i uczenia się. Uczestnicy badania, którzy po zapozna­niu się z nowymi informacjami odbyli 2-godzinną drzemkę, zapamiętali je znacznie lepiej niż ci, którzy nie spali pomiędzy uczeniem się a testem wiedzy11.

Jak sugerują badania, zarówno dominujący w pierwszej części nocy sen wolnofalowy (SWS), jak i sen w fazie REM, przeważającej w drugiej części nocy, pełnią ważne funkcje w zapamiętywaniu: ten pierwszy pomaga inte­grować nowe wspomnienia do istniejących już zasobów pamięci, podczas gdy drugi umożliwia ich stabilizację w pamięci12. Sen REM ułatwia też pamięć proceduralną, czyli podświadome za­pamiętywanie wyuczonego sposobu wykonywania czynności.

śpiąca kobieta
Koniecznie zadbaj o 7-8 godz. snu każdej nocy i w żadnym wy­padku nie rezygnuj z tego czasu w okresach zwiększonego wysiłku umysłowego (np. podczas sesji egzaminacyjnej).

5. Pij zioła poprawiające pamięć i koncentrację

  • Yerba mate (Ilex paraguariensis) czyli napar niezwykle po­pularny m.in. w Argentynie, Paragwaju i Brazylii, zawie­rający kofeinę, teobrominę oraz liczne polifenole i skład­niki mineralne, ma działanie stymulujące korę mózgową, poprawiające pamięć oraz koncentrację, skracające czas re­akcji, łagodzące skutki stresu i zmniejszające zmęczenie19.
  • Kakao zawiera flawanole, które mogą poprawiać funkcjonowanie neuronów i zwiększać ukrwienie tkanek mózgu. Pamięć i funkcje wykonawcze mózgu mogą poprawiać się znacząco po spożyciu średniej dawki flawanoli (500-750 mg dziennie), i to zarówno w cią­gu kilku godzin po jej przyjęciu, jak i długotrwale, przy codziennym spożywaniu. Mogą one także chronić przed utratą zdolności poznaw­czych w wyniku starzenia. Flawanole oddziałują na ścieżki sygnałowe uczestniczące w procesach pamięciowych, a także sprzyjają ekspre­sji czynnika BDNF, mającego kluczowe znaczenie dla neurogenezy (powstawania nowych komórek nerwowych), tworzenia synaps i ochrony neuronów, szczególnie w obszarach związanych z uczeniem się i pamięcią, takich jak hipokamp oraz strefa podkomorowa20.
  • Imbir (Zingiber officinale) ma silne działanie przeciwutleniające, a oprócz tego podwyższa poziom neuroprzekaźników (m.in. dopaminy i serotoniny, a także acetylocholiny, odgrywającej ważną rolę w procesach uczenia się i zapamiętywania). W bada­niu 60 zdrowych kobiet w średnim wie­ku ekstrakt z imbiru w dawce 400, lub 800 mg dziennie przez 2 miesiące spo­wodował znaczącą poprawę pamięci roboczej i zdolności poznawczych21.
  • Miłorząb dwuklapowy (Ginkgo bi­loba) działa przeciwutleniająco, poprawia ukrwienie mózgu oraz wywiera wpływ na aktywność neu­roprzekaźników uczestniczących w procesach poznawczych. Jak su­gerują badania, ekstrakt z miłorzębu w dawce 120-600 mg w umiarkowany sposób poprawia procesy poznawcze zarówno u zdrowych osób młodych, jak i u ludzi starszych, cierpiących na związane z wiekiem upośle­dzenie funkcji poznawczych22.
  • Bakopa drobnolistna (Bacopa mon­nieri) zawiera grupę steroidowych saponin zwanych bakozydami, które poprawiają pamięć i funkcje poznaw­cze dzięki działaniu przeciwutle­niającemu, modulowaniu poziomu neuroprzekaźników, zwiększaniu ukrwienia mózgu oraz poprawie aktywności synaps. Oprócz tego bakopa redukuje też lęk i stres23.
  • Korzeń lukrecji (Glycyrrhiza glabra) ma szerokie działanie neuropro­tekcyjne i może chronić tkankę nerwową przed stresem oksyda­cyjnym i neurotoksynami, a także działać przeciwzapalnie. W badaniach na zwierzętach wodny ekstrakt z ko­rzenia lukrecji znacząco poprawiał pamięć i zdolność uczenia się24.

6. Dbaj o sprawność fizyczną

Jaki związek ma sprawność fizyczna ze zdolnością do kon­centracji i z pamięcią? Gdy zbadano tę zależność u 140 nastolatków, okazało się, że wytrzymałość, giętkość, siła i koordynacja ruchowa powiązane były pozytywnie ze zdolnością skupiania uwagi, przy czym 2 pierwsze cechy sprzyjały szybkości odpowiedzi na pytania testowe, natomiast 2 pozostałe progno­zowały większą dokładność rozwiązań13.

Intensywne ćwiczenia fizyczne wpływają korzystnie na skupianie uwagi nawet u dzieci i młodzieży z ADHD (zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi), umożliwiając im skuteczniejsze kontrolo­wanie impulsów, zwiększając czujność i szybkość reakcji14.

Ćwiczenia aerobowe wykonywane na krótko przed nauką popra­wiają zdolność uczenia się i pojemność pamięci. Naukowcy sugerują kilka mechanizmów, które mogą to wyjaśniać, jak np. aktywowanie długotrwałego wzmocnienia synaptycznego (LTP), czyli bardziej intensywnego przekazywania sygnałów pomiędzy neuronami, mo­dulowanie neuroprzekaźników i zwiększanie wydzielania dopaminy oraz białek wpływających na ogólną plastyczność synaptyczną, zmiana poziomu białka CREB, uczestniczącego w tworzeniu pa­mięci długotrwałej, a także zwiększanie wydzielania neurotroficz­nego czynnika pochodzenia mózgowego (BDNF), odgrywającego istotną rolę w procesach zapamiętywania15. Ćwiczenia poprawiają też neurogenezę, czyli tworzenie nowych neuronów w mózgu.

Czytaj również: Silne mięśnie to podstawa mobilności i klucz do zdrowia. Jak je wzmacniać?

Najbardziej zalecane są ćwiczenia aerobowe (zwiększające do­pływ krwi do mózgu i zapobiegające zmniejszaniu objętości hipokampu16), trening oporowy (siłowy), który również popra­wia funkcje poznawcze i zapobiega degeneracji hipokampu17, ćwiczenia giętkości i równowagi (poprawiające propriocepcję, czyli świadomość położenia ciała w przestrzeni), joga (ponieważ uczenie się nowych ruchów wytwarza nowe ścieżki neuronal­ne18), tai-chi (łączące ruch ze skupieniem umysłu) oraz taniec (wymagający oprócz wysiłku fizycznego także precyzji ruchu).

  taniec

7. Ćwicz pamięć

Jeśli chcemy zachować sprawność, powinniśmy regularnie tre­nować. Dotyczy to również mózgu. Rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek umysłowych, gra w scrabble, sudoku, mobilne aplikacje do ćwiczenia pamięci, a także nauka nowych umiejęt­ności, np. języków obcych, to doskonałe sposoby utrzymywania mózgu w dobrej formie.

W jednym z badań 4 715 osób przez 15 min dziennie i co najmniej 5 dni w tygodniu wykonywało inter­netowe ćwiczenia trenujące funkcje poznawcze. Po 10 ty­godniach odnotowano u nich znaczną poprawę pod względem szybkości przetwarzania informacji, pamięci roboczej, umiejętności rozwiązy­wania problemów. Według subiektywnej oceny uczestników bardzo poprawiła się też ich zdolność koncentracji25.

Uczenie się obcego języka, nawet przez stosunkowo niedługi czas, zwiększa neuroplastycz­ność mózgu i wywołuje jego zmiany struk­turalne, takiej jak zwiększenie gęstości istoty szarej, zwiększenie grubości kory mózgowej i poprawę struktury istoty białej26.

8. Nie unikaj życia towarzyskiego

Im większa izolacja społeczna i poczucie osamotnienia, tym gorzej funkcjonuje nasza pamięć. Uczestniczenie w aktywności towa­rzyskiej i podtrzymywanie relacji społecznych jest niezbędne dla stymulowania zdolności umysłowych. Zaniechanie takiej aktyw­ności może sprzyjać (zwłaszcza w starszym wieku) spadkowi zdolności poznawczych.

Poczucie samotności rodzi przewlekły stres psychiczny, który może powodować długotrwałą aktywację osi podwzgórze-przysadka-nadnercza i nadmierną produkcję kor­tyzolu, a on z kolei może zaburzać tworzenie synaps, neuronów i dendrytowych rozgałęzień w korze czołowej i hipokampie27.

Jak wykazały badania, pogorszenie pamięci i zdolności poznawczych pod wpływem samotności jest rezultatem zmian istoty białej mózgu, wynikających z niedokrwienia tkanki przez małe naczynia krwio­nośne28. Staraj się więc podtrzymywać lub nawiązywać kontakty towarzyskie, gdyż gimnastyka umysłowa, towarzysząca takim kontaktom, poprawia nasze ogólne funkcjonowanie poznawcze.

9. Dbaj o prawidłowy poziom żelaza

Niedobór żelaza jest negatywnie związany z rozwojem poznawczym dzieci. Międzynarodowy zespół badaczy, który dokonał przeglądu systematycznego i metaanalizy 13 randomizowanych badań kontrolnych z udziałem dzieci w wieku 6-12 lat doszedł do wniosku, że suplementacja żelazem znacząco poprawia inteligen­cję, uwagę i koncentrację oraz pamięć dzieci w wieku szkolnym29.

W innym przeglądzie obejmującym również starszych uczniów i osoby dorosłe stwierdzono, że suplementacja żelazem popra­wiła uwagę i koncentrację. W grupach z anemią suplementacja poprawiła iloraz inteligencji (IQ) o 2,5 punktu, ale nie miała wpły­wu na uczestników bez anemii30. W obu pracach uczeni zgodnie podkreślali, że samo podawanie żelaza nie wpływa na oceny.

Bibliografia
  • Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 106 (37) 15583-15587
  • PLoS One. 2014 Sep 24;9(9):e106698
  • Alzheimers Dement. 2017 Sep;13(9):955-964
  • Behav Brain Res. 2016 Jun 1;306:1-7
  • Psychol Sci. 2013 May;24(5):776-81
  • Proc Natl Acad Sci U S A. 2011 Dec 13;108(50):20254-9
  • Eur Child Adolesc Psychiatry. 2023 Nov;32(11):2187-2195
  • Altern Med Rev. 2007 Sep;12(3):207-27
  • Arq Neuropsiquiatr. 2022 May;80(5):530-538
  • Neuropsychologia. 2019 Feb 4;123:169-177
  • PloS One. 2011;6(11):e27421
  • Res Medica 2013, 21(1), pp.23-34
  • Sci Rep 14, 587 (2024)
  • PLoS ONE 10(3): e0122119
  • Transl Sports Med. 2021;4:115– 127.
  • Proc Natl Acad Sci U S A. 2011 Feb 15;108(7):3017-22
  • Neuroimage Clin. 2020;25:102182.
  • J Alzheimers Dis. 2016;52(2):673-84
  • Nutrients 2021, 13, 3706
  • Nutrients 2020, 12, 3691
  • Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:383062
  • Evid Based Complement Alternat Med. 2011;2011:164139
  • J Psychiatry Cogn Behav 8: 168
  • J Nat Sci Biol Med. 2013 Jul;4(2):420-5
  • PLoS One. 2015 Sep 2;10(9):e0134467
  • Cortex. 2014 Sep;58:301-24
  • Arch Gerontol Geriatr. 2023 Jan;104:104801.
  • Behav Sci (Basel). 2023 Oct 23;13(10):869
  • PLoS One. 2023 Jun 27;18(6):e0287703
  • Nutr J. 2010 Jan 25;9:4, doi: 10.1186/1475-2891-9-4
Autor publikacji:
Wczytaj więcej
Nasze magazyny