Obniża ciśnienie, zapobiega cukrzycy, dba o pęcherz. Ma supermoce, a kosztuje grosze

To popularne warzywo można spotkać w wielu kuchniach na całym świecie, ale warto włączyć je do swojej diety nie tylko ze względu na smak. Dzięki bogatej zawartości witamin, minerałów i związków fitochemicznych wspiera działanie układu moczowego, odpornościowego, krwionośnego, kostnego oraz poprawia kondycję skóry. Może pomóc w utrzymaniu lepszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Dodatkowo - na każdym straganie jest na wyciągnięcie ręki!

Artykuł na: 9-16 minut

Pietruszka jest jedną z naj­starszych roślin upra­wianych przez ludzi. Już starożytni Grecy, Rzymia­nie i Egipcjanie doceniali walory smakowe i lecznicze, zarówno jej korzenia, jak i liści. Nie bez kozery, bo ta niezwykła roślina obfituje w składniki odżywcze i związki chemiczne o potężnych właściwo­ściach zdrowotnych.

PIETRUSZKA ZWYCZAJNA (PETROSELINUM CRISPUM)

  zielona pietruszka

Występowanie: pochodzi z ob­szarów wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, obecnie jest uprawiana na całym świecie jako roślina jadalna i przyprawowa.
Surowiec leczniczy: głównie liście i łodygi bogate w witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Liście zbiera się na bieżąco, podczas gdy korzenie pietruszki można wykopać, gdy osiągną odpowiednią grubość.
Uprawa: roślina ta dobrze sobie radzi w umiarkowanym klimacie i jest dostępna przez większą część roku. Siew nasion to wczesna wiosna lub jesień. Preferuje gleby wilgotne, ale dobrze drenowane i bogate w składniki odżywcze. Gleba powinna być luźna, aby korzenie mogły swobodnie rosnąć.
Ważne: osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe powinny konsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji pie­truszką. Duże ilości natki pietrusz­ki nie są też wskazane dla osób z chorobami nerek oraz hiperkalie­mią (nadmiarem potasu we krwi).

Pietruszka - wartość odżywcza

Jest bogatym źródłem witaminy C, silnego prze­ciwutleniacza odgrywającego klu­czową rolę w utrzymaniu naszego zdrowia. Dostarcza też witamin A, E, K, B9 (kwasu foliowego) i B6 (pirydoksyny), minerałów, takich jak potas, magnez, wapń, fosfor i żelazo oraz błonnika. Zawiera związki fitochemiczne, luteolinę i apigeninę, wykazują­ce właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe1. Pozy­skiwany z niej olejek eteryczny jest skutecznym środkiem prze­ciwdrobnoustrojowym2. Przeciw­działa i pomaga w łagodzeniu stanów zapalnych w organizmie, co jest ważne w zapobieganiu wielu chorobom przewlekłym.

Ponadto regularne spożywanie pietruszki wspiera zdrowie oczu oraz poprawia widzenie nocne. Jako źródło kwasu foliowego, od­grywa znaczącą rolę w procesach metabolicznych organizmu, gdyż jest on niezbędny dla prawidło­wego rozwoju komórek i tkanek, a także pomaga w zapobieganiu wadom wrodzonym u noworod­ków. Jest to szczególnie ważne dla kobiet w ciąży. Pomaga w profi­laktyce osteoporozy, ponieważ wspiera utrzymanie prawidłowej gęstości mineralnej kości3. Przy­czynia się także do prawidłowego funkcjonowania układu nerwo­wego oraz syntezy hemoglobiny.

Prozdrowotne właściwości pietruszki

Wsparcie odporności

Tak jak czosnek, pietruszka może wykazywać właściwości podobne do antybiotyków, wzmacniając układ odpornościowy. Działanie przeciw­bakteryjne i przeciwpierwotniakowe pomaga organizmowi w zwalcza­niu zakażeń i infekcji. Wysoka zawartość kwasu askrobinowego wzmacnia układ odpornościowy, chroniąc organizm przed infekcja­mi i chorobami4.

pietruszka
Badania wyka­zują, że 100 g pietruszki dostarcza ok. 140 mg witaminy C, co stanowi ponad 200% dziennego zapotrze­bowania dorosłego człowieka.

Pietruszka dla zdrowego serca

Pietruszka przeciwdziała także sta­nom zapalnym i zapewnia wsparcie dla układu sercowo-naczyniowe­go. Ma działanie antyoksydacyjne, chroni przed uszkodzeniem DNA5. Zawarte w niej żelazo wspomaga produkcję czerwonych krwinek, co jest istotne dla zapobiegania nie­dokrwistości i profilaktyce anemii. Z kolei witamina K obecna w tym warzywie jest istotna dla zdrowia ser­ca, ponieważ pomaga w utrzymaniu prawidłowej krzepliwości krwi i za­pobiega nadmiernemu krwawieniu. Ponadto pietruszka to jest źródłem potasu, który pomaga w regula­cji ciśnienia, w obniżeniu ryzyka nadciśnienia i chorób serca6. Badania sugerują również, że sub­stancje czynne występujące w ro­ślinie mogą pomagać w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi.

Wsparcie dla skóry

Jeśli chcesz pozbyć się trądziku i za­chować jędrną cerę na lata, sięgaj po pietruszkę. Dostarczy Ci wita­miny E, która jest silnym przeciwu­tleniaczem, chroniącym komórki organizmu przed uszkodzeniem oksydacyjnym, co przyczynia się do opóźnienia procesów starzenia. Ponadto wykazuje zdolności do po­prawy kondycji skóry, uczestnicząc w procesie regeneracji komórek7. Przy okazji zyskasz duże ilości witaminy C, która – co bardzo istotne w tym przypadku – jest niezbędna do produkcji kolagenu i utrzyma­nia elastyczności skóry. Jako anty­oksydant, chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, które mogą prowadzić do procesu starzenia się skóry8. Poza tym ułatwia zapobieganie różnym problemom skórnym, w tym trądzikowi.

Zdrowy układ moczowy

Pietruszka jest też znana z właści­wości moczopędnych. Jest pomoc­na w eliminacji nadmiaru płynów i toksyn z organizmu, co wpływa na zachowanie zdrowego układu moczowego. To szczególnie korzystne dla osób cierpiących na częste infek­cje. Dzięki flawonoidom i olejkom eterycznym ma właściwości anty­bakteryjne i przeciwzapalne, może więc pomagać w zapobieganiu in­fekcjom układu moczowego, zmniej­szać ich objawy oraz wspomagać leczenie, gdy już do nich dojdzie9.

Regulacja trawienia i układu pokarmowego

Jedno z przeprowadzonych ba­dań wykazało, że ekstrakt Pe­troselinum crispum może być potencjalnym środkiem terapeu­tycznym na uszkodzenia wątro­by wywołanego cholestazą10.
Ponadto dzięki takim związ­kom jak mirystycyna chro­ni błonę śluzową żołądka.

pietruszka
Zawarty w pietruszce błonnik wspomaga regulację tra­wienia, zapobiegając problemom żołądkowym i zaparciom, wspierając prawidłową florę bakteryjną jelit.

Profilaktyka cukrzycy

Pietruszka stosowana też bywa jako środek obniżający poziomu glukozy we krwi. Jej działanie przeciwcu­krzycowe potwierdziło badanie przeprowadzone na szczurach cho­rych na słodką chorobę. Wykazano, że u zwierząt, którym podawano ekstrakt z rośliny, poziom cukru we krwi uległ obniżeniu. Dodatkowo zaobserwowano spadek masy ciała. Dowiedziono też, że terapia roślinna może pomóc w utrzyma­niu stabilnego poziomu glukozy we krwi, ale nie jest w stanie przywrócić lub regenerować komó­rek beta trzustki, które są odpowie­dzialne za produkcję insuliny11.

Jak stosować pietruszkę w kuchni?

Zielony koktajl dla zdrowej skóry i odporności

koktajl z pietruszki

Dokładnie umyj pęczek natki pietruszki oraz po 1 jabłku i kiwi. Usuń gniazda nasienne z jabłka, następnie pokrój je na mniejsze kawałki. Wrzuć wszystko do blendera, dodaj szklankę wody i miksuj, aż uzyskasz gładką konsystencję. Dodaj łyżkę miodu lipowego i sok z połówki cytryny, jeszcze raz krótko zmiksuj. Koktajl pij na śniadanie lub jako zdro­wą przekąskę. Dostarcza witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy, które pomagają wzmocnić odporność i poprawić wygląd skóry.

Sałatka poprawiająca trawienie

sałatka z pietruszką

W dużej misce wymieszaj 2 garście posie­kanej, świeżej natki pietruszki oraz pokro­jone w kostkę 2 pomidory, surowy ogórek i 1 czerwoną cebulę. W oddzielnej misce przygotuj sos, mieszając sok wyciśnięty z połówki cytryny, łyżeczki musztardy, miodu i 2 łyżek oliwy z oliwek, dopraw solą i pie­przem. Polej sałatkę i delikatnie wymieszaj. W ten sposób dostarczysz organizmowi błonnik i enzymy wspomagające trawienie.

Zielone pesto

zielone pesto z pietruszki
Umieść w blenderze lub moździerzu garść posiekanej pietruszki, 2 ząbki czosnku, sok z 1 cytryny, 3 łyżki oliwy z oliwek, szczyptę soli i pieprzu. Zmiksuj lub rozgnieć do uzyska­nia gładkiego sosu. Sos z pietruszki dosko­nale pasuje do ryb, zwłaszcza pieczonych lub grillowanych. Możesz go także używać jako dip do warzyw lub marynatę do mięsa.



Oczyszczająca zupa krem z pietruszki
W garnku podsmaż na niewielkiej ilości oliwy 1 posiekaną cebulę, aż stanie się szklista. Dodaj pokrojonego w kostkę ziemnia­ka i 2 garście świeżej, posiekanej natki pietruszki, smaż przez kilka minut. Zalej wszystko bulionem warzywnym i gotuj, aż warzywa staną się miękkie. Zmiksuj blenderem na gładki krem. Zagotuj raz jeszcze, dodaj 1 szklankę mleka roślinnego, dopraw solą oraz pieprzem do smaku. Zupa zawiera składniki oczyszczające organizm i wspomagające proces detoksykacji.

Herbata na oczyszczenie organizmu
1 garść świeżej natki pietruszki posie­kaj i umieść w filiżance, zalej szklanką wrzącej wody. Pozostaw do zaparzenia na 10 min. Przestudź i dodaj łyżkę miodu, dokładnie wymieszaj, przecedź. Pij co­dziennie, zwłaszcza wieczorem. Herbata z pietruszki jest łagodnym sposobem na wspieranie procesu detoksykacji organi­zmu i dostarczanie składników odżywczych.

Bibliografia
  • Acta Pharmaceu­tica Hungarica, 01 Jan 2012, 82(1): 3-14
  • Genet. Mol. Res. 15(3): GMTR8538
  • BMC Complement Altern Med. 2016 Jun 2;16 :165
  • Ann Nutr Metab. 2006;50(2): 85-94
  • J Sci Food Agric2015;95: 2763-71 doi 10.1002/ jsfa.7078
  • J Ethnopharma­col. 2019 Oct 5;242:112039
  • N. Z. Med. J. 2012, 125, 107-9
  • Nutrients 2017, 9(8), 866
  • Braz J Micro­biol. 2013 Dec 17;44(3): 829-34
  • Arab J Gastro­enterol. 2023 Feb;24(1): 45-51
  • Biol. Pharm. Bull. 26(8) 1206-10 (2003)
Autor publikacji:
Wczytaj więcej
Nasze magazyny